Genesis wil 'verweesde sedankopers' bedienen
'Niet zomaar opgeven'
Steeds meer autofabrikanten komen wat terug op de trend om vooral SUV's te bouwen en benadrukken dat sedanachtigen weer belangrijk worden vanwege de stroomlijn. Genesis breekt ook een lans voor sedans, maar om iets andere redenen.
Genesis heeft een lekker uitgesproken eigen designtaal, maar blijkt op een ander vlak gewoon mee te gaan met bestaande trends. Met de GV80 Coupé Concept laten de Zuid-Koreanen immers zien dat zij ook aan de SUV-met-aflopende-daklijn gaan en daar schaamteloos het label 'coupé' op drukken. Genesis' designbaas Luc Donckerwolke is er als de kippen bij om een kritische kanttekening te plaatsen bij het hele SUV-verhaal. Volgens hem is het belangrijk dat Genesis zich niet blindstaart op SUV's en mag er per definitie wat meer naar andere carrosserievormen worden gekeken. "Ik wil niet alleen maar SUV's op straat tegenkomen. Ik vind het jammer om te zien dat jonge ontwerpers die ik tegenkom soms alleen nog maar aan SUV's hebben gewerkt en geen benul van proporties hebben", zo tekent het Australische CarExpert op.
De Belg ziet voor Genesis een schone taak én kans om met sedans de markt te blijven bedienen. Het kan het merk volgens hem op den duur wellicht zelfs een nichepositie opleveren. "Het is niet zo dat je het ene type auto (sedans, red.) maar moet opgeven omdat het andere (SUV's, red.) makkelijker te verkopen is. Ik denk dat degenen die dat doen, daarvan spijt krijgen, want die geven het weg aan anderen en wij staan dan klaar." Genesis heeft de G70, G80 en G90 in het aanbod en liet met de Speedium X Coupe vorig jaar zien gecharmeerd te zijn van bijzondere coupélijnen. Het merk zou zich mogelijk willen wagen aan een bijzonder gelijnde cabriolet, een productieversie van de Genesis X Convertible.