Genesis levert één miljoen auto’s af

Genoeg groeimogelijkheden

Genesis Electrified G80
Genesis G70Genesis G90Gezichtsherkenning Genesis GV60Electrified Genesis GV70Genesis GV80

Het nog jonge luxemerk Genesis heeft wereldwijd één miljoen auto’s afgeleverd. Daar heeft het luxemerk van Hyundai in totaal acht jaar voor nodig gehad.

Sinds 2015 weten we dat Genesis, voorheen een modelnaam van Hyundai, een merk is. Genesis is voor Hyundai en Kia wat Lexus voor Toyota en Audi voor Volkswagen is: het ‘premium-alternatief’. Dat Genesis die taak serieus neemt, leerden wij al toen we uitgebreid kennismaakten met de Genesis G80 Electrified.

De G80, een sedan van 5-serie-formaat, is trouwens ook wereldwijd de populairste Genesis gebleken. Dat is best opvallend, want het merk heeft genoeg SUV’s in de line-up. Het gamma bestaat momenteel uit de volgende modellen, waar we steeds een BMW-alternatief achter plaatsen ter verduidelijking van de positionering: G70 (3-serie), G80 (5-serie), GV70 (X3), GV80 (X5) en G90 (7-serie). Dan is er ook nog de GV60, een eigenwijs ogend luxe-alternatief voor de Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6 waarmee hij zijn platform deelt. Of, om in BMW-termen te blijven: een alternatief voor de iX1, maar dan wel een ‘dedicated’ EV. Nog dit jaar wordt de GV80 Coupé (X6) aan de line-up toegevoegd, gelijktijdig met een facelift voor de G80, en Genesis belooft een geheel nieuw model in een geheel nieuw segment in de nabije toekomst. De toekomst van de compacte G70 is minder rooskleurig: die auto zwaait al na één generatie af.

In totaal verkocht Genesis tot en met het schrijven van het persbericht 1.008.804 auto’s. 690.177 daarvan gingen in thuisland Zuid-Korea op kenteken, de rest (318.627) elders. Dan weten we meteen dat er nog genoeg groeipotentie is buiten Korea. Genesis is ook in Europa actief, maar beperkt zich aanvankelijk tot Duitsland, Zwitserland en het VK. De rest volgt wel, maar er wordt eerst per land rustig gekeken naar wat de beste aanvalsroute is. Voor Nederland betekent dit dat er louter elektrische modellen zullen worden aangeboden. Toen we het vroegen zou dat in 2024 gaan gebeuren, maar dat nadert met rasse schreden. Wellicht leren we in 2024 tenminste wanneer het zover is. Vanaf 2025 verschijnen er wereldwijd alleen nog maar elektrische modellen bij Genesis, al worden de dan al geïntroduceerde brandstofmodellen nog wel gewoon doorverkocht tot 2030.

Overigens heeft Genesis best wat EV’s in het aanbod: behalve de altijd elektrische GV60 zijn er ook elektrische versies van de G80 en GV70. Concurrenten voor BMW’s i5 en iX3 dus, respectievelijk.

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.