'Gemiddelde CO2-uitstoot in 2018 hoogste in vier jaar'
Nederland scoort goed
Uit onderzoek van Jato Dynamics blijkt dat de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuw geregistreerde personenauto's vorig jaar in Europa met 2,4 g/km is toegenomen ten opzichte van 2017.
Een gemiddelde nieuw verkochte personenauto stootte in 20 van de 23 onderzochte Europese landen in 2018 volgens onderzoek van Jato Dynamics 120,5 g/km uit. Dat is een toename van 2,4 g/km ten opzichte van 2017. Sinds 2007 nam de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuw verkochte personenauto's in Europa af, maar de daling zwakte in 2016 al iets af. De gemiddelde CO2-uitstoot van 120,5 g/km is het hoogst gemeten gemiddelde van de laatste vier jaar.
Alleen in Noorwegen, Finland en Nederland nam de gemiddelde Co2-uitstoot van nieuw verkochte personenauto's in 2018 af ten opzichte van 2017. In Noorwegen met een indrukwekkende 11,4 g/km tot 72,4 g/km en in Finland met 0,6 g/km tot 118,4 g/km. In ons land nam die gemiddelde waarde met 2,9 g/km af tot 106 g/km. Van de 23 landen die in het onderzoek zijn opgenomen, staat Nederland daarmee op de derde plek, na Portugal (105,4 g/km) en het al genoemde Noorwegen (72,4 g/km). In ons land hield de daling van de gemiddelde CO2-uitstoot ook verband met de hier toegenomen verkoop van auto's met een alternatieve aandrijflijn. In het Verenigd Koninkrijk, een land dat auto's met dieselmotoren hard aanpakt, nam de gemiddelde CO2-uitstoot van een in 2018 verkochte personenauto met maar liefst 4,3 g/km toe ten opzichte van 2017.
Volgens Jato Dynamics is er een direct verband waar te nemen tussen de stijging van de gemiddelde CO2-uitstoot en de daling van de populariteit van auto's met een dieselmotor en de daarmee gepaard gaande toename van de verkoop van auto's met een benzinemotor. De verkoop van auto's met een dieselmotor nam volgens het onderzoek in 2018 met 18 procent af ten opzichte van 2017. De gemiddelde CO2-uitstoot van een in 2018 verkochte dieselauto lag met 122,3 g/km logischerwijs onder de gemiddelde CO2-uitstoot van een in dat jaar verkochte benzineauto (125,5 g/km). Belangrijke kanttekening: de uitstootcijfers die Jato heeft onderzocht, zijn nog gebaseerd op de NEDC-cyclus en niet op de in de tweede helft van vorig jaar in werking getreden WLTP-methode.
Volgens het onderzoek is niet alleen de afnemende populariteit van dieselauto's als oorzaak van de gestegen gemiddelde CO2-uitstoot aan te wijzen. Jato Dynamics legt uit dat de toenemende vraag en het groeiende aanbod van SUV's en cross-overs ook een steentje bijdraagt. Die SUV's stootten in 2018 gemiddeld ook nog eens meer CO2 uit (+1,4 g/km) dan in 2017. Daarbij nam de vraag naar A- en B-segmenters volgens Jato in 2018 met 1,5 procent af ten opzichte van 2017 en ook dat heeft zo zijn effect op de gemiddelde CO2-emissie.
"In plaats van vooruit gaan we op CO2-gebied achteruit, in een markt met steeds strengere emissie-eisen", aldus Felipe Munoz, analist bij Jato Dynamics. "Als deze trend (de daling van de vraag naar dieselauto's en de stijging van de vraag naar benzineauto's; red.) zich blijft voortzetten en de vraag naar auto's met alternatieve aandrijflijnen niet versnelt, moet de auto-industrie drastische maatregelen nemen om de emissiedoelen te halen", zegt Munoz in een verklaring.
Toyota mocht zich in 2018 in Europa het merk noemen met de laagste gemiddelde CO2-uitstoot. Gemiddeld blies een in dat jaar in ons werelddeel verkochte personenauto van het merk 99,9 g/km uit, 1,4 g/km minder dan in 2017. Op plek twee en drie vinden we Peugeot en Citroën met respectievelijk 107,7 g/km (+3,2 g/km) en 107,9 g/km (+2,4 g/km).