Gemeten: Toyota Proace met en zonder lading
Een beladen test
Bestelauto’s onderwerpen we niet aan ons standaard meetprogramma. Bij wijze van uitzondering moest de duurtest-Toyota Proace Compact er wel aan geloven. Tweemaal zelfs: met en zonder 650 kg ballast in de laadruimte.
Het testen van bestelauto’s levert soms discussie op: rijden we vol of rijden we leeg? Bij internationale persintroducties is er geen keuze, dan ligt er gewoonlijk 250 à 350 kg achterin. In Nederland is het een ander verhaal. Bestelauto’s van de importeurs worden voor verschillende afdelingen ingezet. De ene dag neemt iemand van fleetsales hem mee naar een klant, daarna gaat hij een paar dagen naar de pers en voor het weekend is hij door een dealer geboekt voor een evenement. Tussendoor eventjes wat ballast achterin laden, vastsnoeren en weer verwijderen, is dan best lastig.
Leeg
De bestelauto’s rijden we op eigen bodem dus altijd maar leeg. Goed om te kunnen vergelijken. Een duurtest van een bestelauto is in dit kader echter een goede gelegenheid om toch eens mét lading te gaan rijden. Zo is de Toyota Proace Compact leeg echt heel comfortabel – zou een zware last dat beeld verstoren? En vooral: hoe zit het met de acceleratie en remweg? Collega Stéphan Vermeulen hing de meetapparatuur eerst aan de nog onbeladen Proace om de acceleratie en remweg te meten. Daags erna deponeerde een leverancier van sierbestrating een pallet betontegels van 650 kg in het laadruim. Op papier een makkie voor de Toyota, die met de 115 pk/300 Nm sterke 1.6 D-4D dik 1.100 kg mag torsen (en met de 2.0 D-4D nog 400 kg meer). Stéphan sloeg daarna andermaal aan het meten, terwijl de lading een week aan boord van de Toyota bleef om het effect op wegligging en verbruik te onderzoeken.
Bevredigend
De cijfers vind je in de tabel en spreken voor zich: de Proace (eigen massa: 1.585 kg) slaat helemaal geen slecht figuur, maar de verschillen zijn evident. Positief is het minimale verschil in remweg; zelfs bij een noodstop vanaf 100 km/h heeft de dan inmiddels dik 2,2 ton zware bestelauto maar 1,8 meter extra nodig. Het gemiddelde verbruik veranderde ondanks de zwaardere omstandigheden maar weinig. Terwijl de Proace gewoonlijk 6,4 l/100 km consumeert, noteerden we 6,7 l/100 km na het rijden met lading. De beladen auto voelt wel duidelijk anders aan dan een lege; hij werd duidelijk beweeglijker en iets minder stabiel. Bovendien veerde de Proace met lading een enkele keer door tot aan zijn bumpstops achter. Leeg deed hij dat nimmer. Niettemin: een bevredigende uitkomst van het meetwerk, die duidt op een bestelauto met voldoende veiligheidsmarges bij zware belading.
LEEG | BELADEN | |
0-50 km/h | 4,1 s | 5,2 s |
0-80 km/h | 8,7 s | 11,3 s |
0-100 km/h | 13,0 s | 16,9 s |
50-80 km/h in 3e/4e versn. | 4,4/6,1 s | 5,4/8,0 s |
80-120 km/h in 4e/5e versn. | 10,6/13,0 s | 14,3/19,0 s |
Remweg 50-0 km/h | 10,2 m | 11,0 m |
Remweg 100-0 km/h | 41,4 m | 43,2 m |