Gemengde reacties ondernemers op uitstel emissievrije zones
Voor- en tegenstanders
Ondernemers reageren wisselend op het mogelijke uitstel van de invoering van uitstootvrije zones in binnensteden. Ondernemersverengingen zijn er niet blij mee, terwijl er ook ondernemers zijn die juist opgelucht zijn.
"De politiek van zijn slechtste kant" en "Dit klopt gewoon niet". Ondernemend Nederland begrijpt niets van het voornemen van de Tweede Kamer om het per 1 januari stap voor stap weren van fossiele bestelauto's en vrachtwagens uit sommige binnensteden uit te stellen. Een Kamermeerderheid is voor een motie van regeringspartijen VVD, PVV en BBB, ondanks een oproep van onder meer brancheverenigingen Techniek Nederland en Evofenedex om het plan gewoon door te laten gaan.
"Veel ondernemers hebben zich al jarenlang voorbereid op de komst van de zero-emissiezones in de steden. Als de Tweede Kamer de invoering nu weer op de lange baan schuift, laat de politiek zich van zijn slechtste kant zien. Dat is volstrekt onbegrijpelijk en onwenselijk, want voor ondernemers die worstelen met de investering en meer tijd nodig hebben, is er al een overgangsregeling", aldus voorzitter Doekle Terpstra van Techniek Nederland, waar onder meer loodgieters bij zijn aangesloten.
'Bijna niemand rijdt nog zo'n bus'
Evofenedex, de ondernemersvereniging voor handel en logistiek, benadrukt dat voor veel ondernemers de datum van 1 januari helemaal geen harde overstapdatum was. 75 procent van de bestelauto's voldoet volgens hem al aan de voorwaarden om ook volgend jaar nog de binnensteden in te mogen. Andere ondernemers kunnen bijvoorbeeld uit financiële overwegingen nog uitstel aanvragen. "Dit is echt een heel verkeerd signaal. Dit uitstel treft ondernemers die juist wel hun best hebben gedaan. Straks gaan die ondernemers failliet door mensen die claimen dat ze de overstap niet kunnen maken. Terwijl het hier al tien jaar over gaat en bijna niemand meer rijdt met een bus die op 1 januari al niet meer de binnensteden in zou mogen. Het klopt gewoon niet", zegt Geert van Eijk, beleidsmedewerker bij Evofenedex.
Branchevereniging Transport en Logistiek Nederland (TLN) baalt vooral van de nieuwe onduidelijkheid door het uitstel, slechts enkele maanden voor het ingaan van een al jaren geleden aangekondigd plan. "We hopen nog steeds dat het uitstel er niet van komt. Er zijn genoeg uitzonderingen en regelingen en veel ondernemers hebben al stappen gezet", laat een woordvoerder weten, die voor een uitgebreidere reactie graag de daadwerkelijke stemming in de Tweede Kamer wil afwachten. Onder meer autobranchevereniging RAI en Natuur & Milieu keerden zich maandag tegen het dreigende uitstel. Overigens moeten ondernemers uiteindelijk alsnog over op elektrische busjes. De Tweede Kamer wil alleen uitstel tot 2029. In het oude plan werden fossiele busjes ook niet gelijk verboden. Er waren de eerste jaren nog veel uitzonderingen en ontheffingen mogelijk.
Ook opluchting
Eigenaren van bouw- en timmerbedrijven zijn opgelucht door het besluit van de Tweede Kamer om het gefaseerd weren van fossiele bestelwagens en vrachtwagens uit bepaalde binnensteden, dat per 1 januari zou ingaan uit te stellen. "Zo'n zero-emissiezone zou voor ons behoorlijk problematisch zijn, want 95 procent van ons werk is in de stad. We hebben tien bedrijfswagens die dagelijks de stad in gaan", vertelt Jacco Jelier, directeur van een bouwbedrijf in Dordrecht met twintig werknemers.
Voor hem is overstappen op elektrische bedrijfswagens geen optie. "Ze hebben simpelweg niet genoeg kracht om onze zware aanhangwagens te trekken. Ook zijn de kosten veel te hoog en is de actieradius onvoldoende. We hebben werknemers die buiten Dordrecht wonen, maar in de stad werken", legt Jelier uit. Een grotere, krachtiger elektrische bus zou het probleem volgens hem ook niet oplossen. "Dan krijg je weer gedoe met parkeren in de binnenstad. Zelfs in de woonwijken is parkeren al een probleem."
Ook bouwondernemer Jesse Blom uit de regio Haarlem ziet geen toekomst in elektrisch rijden. "Het is heel simpel: als er een klus is in een zero-emissiezone, dan kom ik gewoon niet. Elektrisch rijden is voor ons niet haalbaar. De actieradius van een elektrische bus is veel te klein", stelt Blom. De hoge aanschafprijs is voor hem een bijkomende reden om niet over te stappen. Dennis van Hamersveld, eigenaar van een bouw- en timmerbedrijf in Almere, is ook blij met het besluit van de Tweede Kamer. "Veel bedrijven kunnen anders straks de stad niet meer in. Ik heb net een nieuwe dieselbus gekocht", vertelt hij. "En misschien moet je dan bij de klant gaan opladen, wat waarschijnlijk ook niet helemaal de bedoeling is. Voorlopig mag ik nog de stad in en we zien tegen die tijd wel weer verder."
Marcel van de Bildt van Mabi Bouw, actief in de regio Utrecht, zet vraagtekens bij de logica achter de zero-emissiezones. "Als je zakelijk een dieselbus aanschaft, mag je de stad niet in, maar als je dezelfde bus privé koopt, mag dat wel. Ik heb dus een privébus. Ik ken er genoeg die dit gaan doen, want ze willen gewoon hun bus blijven rijden en ze willen ook de stad in."