'Geluidsoverlast brede A2 pas bij 170 km/h'

Trajectcontrole A2
Pas bij een maximumsnelheid van 170 kilometer per uur worden de normen voor geluidshinder op de verbrede A2 tussen Utrecht en Amsterdam overschreden. Dat blijkt uit onderzoek van ingenieursbureau Royal HaskoningDHV dat woensdag is gepubliceerd in Trouw.

Op de verbrede A2 rijden zo weinig voertuigen dat een verhoging van de snelheid eenvoudig kan, is de conclusie. HaskoningDHV onderzocht op verzoek van Trouw de voorgenomen verhoging van de maximumsnelheid in de avond en nacht van 100 tot 130 kilometer per uur. Verkeersminister Melanie Schultz van Haegen stuurt het voorstel voor de verhoging binnenkort naar de Tweede Kamer.

De A2 is volgens HaskoningDHV aangelegd voor 230.000 voertuigen per dag in 2020. Dat aantal wordt echter pas in 2065 gehaald bij de huidige groei, die achterblijft bij de ramingen. Op dit moment rijden dagelijks zo'n 136.000 voertuigen over de weg. Volgens het ingenieursbureau vallen ook de gevolgen voor het milieu mee. "Natuurlijk: 130 kilometer per uur is wat slechter voor het milieu, maar de compenserende maatregelen zijn al genomen", aldus een consultant.

Omliggende plaatsen zijn fel tegen een hogere maximumsnelheid, uit vrees voor meer geluidshinder en luchtvervuiling. Schultz beloofde een zogeheten luchtkwaliteitsscherm bij Breukelen om de snelheidsverhoging mogelijk te maken.

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.