Nu officieel: Bugatti Chiron Pur Sport

Gevleugeld

Bugatti Chiron Pur Sport
Bugatti Chiron Pur SportBugatti Chiron Pur SportBugatti Chiron Pur SportBugatti Chiron Pur SportBugatti Chiron Pur SportBugatti Chiron Pur SportBugatti Chiron Pur SportBugatti Chiron Pur Sport

Slecht nieuws voor Bugatti. Hoewel de hypercarfabrikant na het afgelasten van de Autosalon van Genève de presentatie van zijn nieuwkomer had uitgesteld, is het gespierde gevaarte vandaag toch te vroeg online verschenen. In navolging daarvan onthult Bugatti de Pur Sport nu officieel.

De Chiron is van zichzelf al zeer exclusief, maar Bugatti krijgt het voor elkaar om aan de lopende band met gelimiteerde speciale uitvoeringen van het model te komen. Zo bestaat de hypercar er als Sport en als Supersport en heeft het merk met de Divo en de La Voiture Noire en de Centodieci ook een stel one-offs op basis van de Chiron ontwikkeld. Bugatti voegt nu een nieuwe uitvoering aan het Chiron-gamma toe: de Pur Sport, een lichtvoetiger variant van de Chiron met een maar liefst 1,9 meter brede achterspoiler.

Bugatti heeft de automaat van de Chiron kortere bakverhoudingen gegeven en heeft ook de machtige 8.0-W16 onder de loep genomen. Die zestiencilinder levert nog altijd 1.500 pk, maar de toerenbegrenzer hakt er voortaan pas bij 6.900 tpm in (+200 tpm). Volgens Bugatti trekt de Chiron Pur Sport dankzij de kortere bakverhoudingen in z'n zesde verzet in 4,4 seconden van 60 naar 120 km/h. Overigens houdt het feest wel aanzienlijk eerder op dan gewoonlijk; bij 350 km/h. Bugatti zegt met de Pur Sport meer te richten op optimale prestaties en bredere beschikbaarheid van vermogen, dan topsnelheid.

Beteugelen

Om de agressiever opschakelende Chiron te beteugelen, monteert Bugatti aan de voorzijde een set veren die 65 procent stijver zijn dan de standaardexemplaren. Ook de achterophanging wordt herzien. Hier krijgen 33 procent stijvere veren een plek. De dempers zijn herzien én de Chiron staat op lichtgewicht wielen die een gewichtsbesparing van 16 kilo opleveren.

Om de wielen zijn Sport Cup 2 R-banden gemonteerd, speciaal door Michelin voor de Chiron ontwikkeld rubber. Op de achterwielen hebben die een maat van maar liefst 355/25. Bugatti gebruikt nieuwe titanium remschoenen en lichtere remschijven om het gewicht verder te reduceren. Onderaan de streep legt de Chiron Pur Sport 19 kilo minder in de schaal dan het origineel. Vanbuiten is de Chiron Pur Sport onder meer te herkennen aan zijn grotere grille en zijn kleine en volledig uit koolstofvezel vervaardigde aerodynamische extra's.

Bugatti gaat slechts 16 Chirons Pur Sport produceren, die naar verluidt voor niet minder dan 3,2 miljoen euro van de hand gaan. Jawel, dat is exclusief belastingen...

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.