AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Geen kapsones bij Suzuki
44
Ondanks de samenwerking met Volkswagen, hoopt Osamu Suzuki dat zijn merk bescheiden blijft.
Volkswagen heeft onlangs 19,9 procent van de aandelen in Suzuki binnengehaald. Osamu Suzuki, de 79-jarige directeur bij het Japanse merk, hoopt desondanks dat zijn merk een bescheiden kleine auto-specialist blijft. Suzuki verklaart dat de bescheiden opstelling en het zuinige management onderdelen zijn van het succes van het merk. Ondanks de slechte automarkt, verwacht Suzuki in maart een winst over het fiscale jaar aan te kondigen van 164 miljoen dollar.
Osamu Suzuki verklaart dat zijn merk groot is geworden met de verkoop van kleine auto's in Japan en op de opkomende markten. "We zijn niet van plan een grote speler te worden," verklaart hij. "Dat is een geheel verkeerd uitgangspunt. Als Suzuki-medewerkers gaan denken dat ze de nummer 1 van de wereld zijn, dan hebben ze het bij het verkeerde eind. We moeten niet te hoog inzetten, niet jaloers zijn en onze eigen weg bewandelen." Osamu nam de naam Suzuki aan nadat hij in het huwelijk trad met de kleindochter van de oprichter van het merk.
Met de samenwerking met VW wil Suzuki profiteren van de Duitse expertise op het gebied van groene technologie zoals hybrides en elektrische auto's. Volkswagen wil op zijn beurt gebruik maken van Suzuki's goede positie op de markten in Azië. Zo heeft Suzuki de helft van de rap groeiende Indiase automarkt in handen en is het succesvol in Pakistan. Maar de adem van de concurrentie wordt al in de nek gevoeld. Daarom moet het snel schakelen en aan de gang gaan met groene technologie. Volkswagen heeft op zijn beurt vaste voet aan de grond in Brazilië en China.
Marktanalisten maken zich zorgen om het individuele karakter van Suzuki, nu Volkswagen een vinger in de pap heeft. Osamu stelt gerust. "Een mondiale samenwerking is niet nieuw voor ons." Eerder werkte het merk samen met General Motors. "Wanneer Suzuki groter en succesvoller wordt en VW vraagt om een groter aandeel, zal het antwoord zijn dat we liever op de oude voet verder gaan."
PRIVATE LEASE Suzuki

Suzuki
Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Comfort
€ 349
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Op Zoek Naar
De bijna vergeten Toyota Urban Cruiser of toch iets anders cross-overigs voor €5.000?
Nieuws
Suzuki Alto: in Europa al jaren verdwenen, elders volop in leven
Autotest
Crossen met Suzuki Swift AllGrip: dubbel uniek
Nieuws
'Suzuki Swift de dupe van exportbeperkingen China'
Op Zoek Naar