Geely lanceert nieuw merk Geometry
'Premium' EV-merk
Het gigantische Chinese Geely voegt nog een nieuw merk aan zijn portfolio toe. Het bedrijf heeft niet alleen Volvo, Polestar, Lynk & Co, Lotus, Emgrand, Zhidou, Englon, Gleagle, LEVC en het Geely-gedoopte automerk in zijn zak, maar nu ook het hagelnieuwe Geometry.
Geely omschrijft Geometry als een 'high-end' merk dat zich alleen gaat richten op de verkoop van elektrische auto's. Volgens het bedrijf blijft Geometry, in tegenstelling tot merken als Zhidou en Englon, niet alleen voorbehouden aan de Chinese markt. De fabrikant spreekt namelijk over een mondiale lancering.
Geometry heeft direct een eerste model: de Geometry A. Die elektrische sedan, met Tesla-achtige verzonken handgrepen, zou, afhankelijk van de gekozen versie 500 kilometer ver moeten kunnen komen. Het blijft natuurlijk niet bij deze Geometry A, in 2025 wil Geometry 10 volledig elektrische modellen hebben. Daar zitten zowel sedans en SUV's als cross-overs en MPV's tussen.
A
De Geometry A komt beschikbaar in twee smaken. De eerste heeft een 51,9 kWh groot accupakket en moet volgens de NEDC-cyclus 410 kilometer ver kunnen komen. Daarboven staat een variant met een 61,9 kWh groot accupakket. Die variant noteert een bereik van 500 kilometer achter zijn naam. De elektromotor is 163 pk sterk en levert 250 Nm. Daarmee moet de sedan in 8,8 tellen naar een snelheid van 100 km/h kunnen schieten. Geely gaat prat op de veiligheidssystemen van de Geometry A en belooft dat de auto zich ook semi-autonoom (niveau 2) een weg door het verkeer kan banen. Automatisch grootlicht, voetgangersdetectie, voetgangerswaarschuwing, een noodremsysteem en een dak dat 4,12 keer het gewicht van de auto aan kan. Fijn bij een koprol. Een 360 graden camera is aanwezig, hetzelfde geldt voor zaken als dodehoekdetectie, en een automatisch parkeersysteem. Wanneer Geometry naar Europa en misschien wel Nederland komt, is nog niet bekend.