Gebruikte Mazda CX-3 kan door voor nieuw
Autobedrijven gaan verder waar Mazda stopt
- Elco van der Meer
- Achtergrond
Ruim drie jaar geleden pakte Mazda de CX-3 van ons af. Best jammer, want het model ligt nog steeds lekker op het netvlies en gezien de 10.792 verkochte exemplaren voorziet hij duidelijk in een behoefte. Hoe zit het occasionaanbod eruit?
De Mazda CX-3 is een op de Mazda 2 gebaseerde cross-over. De uiterlijke verwantschap is groot, vanbinnen is het verschil pas echt minimaal. Wel een groot verschil is de leeftijd. De Mazda 2 en CX-3 werden beide in 2014 geïntroduceerd en zijn dus al ruim tien jaar oud. Het kleinste model kon je nog tot en met dit jaar nieuw kopen, vandaar de bewering dat zo’n gebruikte CX-3 nog altijd voor nieuw door kan.
Veel meer dan nieuw verkocht
Dat denken autobedrijven ook, want waar Mazda stopte, gaan zij vrolijk verder. Een snelle check in de RDW-database leert dat er momenteel niet minder dan 17.741 CX-3’s worden gesierd met een gele kentekenplaat, aanzienlijk meer dus dan er ooit nieuw zijn verkocht. Deze handelslust vertaalt zich naar een goede occasionmarkt: als je op zoek bent naar een gebruikte Mazda CX-3 is er volop keuze.
Houd er wel rekening mee dat ze allerminst goedkoop zijn. De enige CX-3 die je net onder de tien mille aanschaft, is een 1,5-liter diesel uit 2015 met bijna twee ton ervaring. Ook de op één na goedkoopste CX-3 is een diesel. Hoeft niet verkeerd te zijn natuurlijk, maar de meeste consumenten willen ‘gewoon’ een 2,0-liter benzinemotor. Goed nieuws voor hen: de twee genoemde diesels zijn meteen de enige zelfontbranders op deze website.
De goedkoopste Mazda CX-3
Koopjesjagers die benzine willen rijden, slaan hun slag vanaf €11.900, maar dat bedrag loopt algauw op tot voorbij de 13.000 euro. Je hebt dan auto’s te pakken met kilometerstanden van rond de 160.000 en hoger. Technisch lijkt dat geen probleem. Mocht jouw gevoel uitgaan naar een auto met minder dan een ton, dan betaal je al snel €16.000.
Als de auto netjes is bereden en onderhouden, zouden we een hogere kilometerstand wel aandurven. De motoren kunnen het hebben en ook het interieur van de CX-3 wordt netjes oud. Het belangrijkste recept daarvoor is het vrijwel ontbreken van modieus, maar ook vreselijk krasgevoelig hoogglanszwart plastic.
Wat is de duurste?
Als je een Mazda CX-3 wilt hebben die waarschijnlijk nog nieuw ruikt, is dit exemplaar uit 2011 misschien wat voor jou. Met bouwjaar 2021 is het niet de jongste, maar met net 8.000 kilometer op de teller is hij ronduit maagdelijk. Tegelijkertijd is het de duurste gebruikte CX-3, waarvoor de verkoper nog €26.950 verlangt.
Ga je prat op het laatste bouwjaar, dan kun je voor €26.450,- een exemplaar met net 25.000 kilometer scoren. Beter duur dan niet te koop, laten we maar zeggen, al geldt dat voor de Mazda CX-3 in het algemeen. Ruim een kwart van het aanbod is duurder dan 20 mille.
Is hij het geld waard?
Of een gebruikte Mazda CX-3 zoveel geld waard is, moet een ieder voor zichzelf beslissen. We kunnen hem hooguit vergelijken met een nieuwe Mazda 2 Hybrid. Deze verbouwde Toyota Yaris is er nieuw vanaf €26.990. Dat is natuurlijk ‘slechts’ een hatchback en geen fancy cross-over, maar de standaarduitrusting omvat nog altijd een touchscreen met Apple CarPlay en Android Auto, een achteruitrijcamera, klimaatregeling en adaptieve cruisecontrol. En natuurlijk zes jaar of 150.000 kilometer fabrieksgarantie. Natuurlijk, de 2 Hybrid is iets kleiner, maar het zet een en ander wel in perspectief. Voor een ander perspectief: de grotere Mazda CX-30 is met een prijs vanaf €36.740 flink duurder.
Of een gebruikte CX-3 echt duur is, hangt dus af van het vergelijkingsmateriaal. Dat neemt niet weg dat het ook gebruikt een populaire auto is en blijft. Je zou het ook positief kunnen bekijken door te stellen dat het met de restwaarde wel snor zit; na jou zit er altijd wel iemand op te wachten. Als auto’s in dergelijke mate parallel geïmporteerd worden, is dat niet voor niets.