GAC Aion V gaat het ook hier proberen
255 km laden in een kwartier
De tweede generatie van de GAC Aion V komt naar Europa. Het is een volledig elektrische SUV, hoe kan het ook anders, die zijn pijlen lijkt te richten op onder meer de Peugeot e-5008.
In Parijs zijn niet alleen de Europese fabrikanten aardig vertegenwoordigd; meer dan ooit is het ook een Chinees feestje. Zo treffen we er onder meer een stand van GAC (Guangzhou Automobile Group). Daar staat deze GAC Aion V, een volledig elektrische SUV die voor GAC de weg moet gaan bereiden in Europa.
De tweede generatie van de GAC Aion V werd afgelopen zomer al gepresenteerd in thuisland China en is nu voor het eerst in ons deel van de wereld te bewonderen. De Aion V is ruim 4,6 meter lang, heeft een wielbasis van 2,78 meter en daartussen ligt een ruwweg 100-kWh accupakket. Althans, dat laatste bleek uit de cijfers die GAC in China vrijgaf. Nu heeft de fabrikant het over een actieradius van 520 km, waar in China nog over 750 km werd gesproken. Mogelijk schatten de Chinezen het al wat meer in volgens 'onze' WLTP-richtlijnen. In een kwartiertje moet je 255 km aan bereik kunnen bijladen, zo beloven ze.
GAC Aion V.
Meer details over de GAC Aion V zijn op het moment van schrijven nog niet bekend. In China is hij gepresenteerd met een vanafprijs van omgerekend nog geen €17.000. Reken maar dat hij hier een stuk duurder wordt, maar duidelijk is dat GAC voor een scherp geprijsd totaalplaatje gaat. Zodra we meer weten, lees je het uiteraard op AutoWeek.nl.