Franse regering waarschuwt verlieslijdend Renault
Vrees voor banen
Renault schreef over 2019 zijn eerste rode cijfers in tien jaar tijd. De Franse fabrikant kondigt als reactie daarop een flinke kostenbesparing aan, maar de Franse regering trekt aan de rem. Er wordt namelijk gevreesd voor banenverlies.
Het gaat de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi bepaald niet voor de wind. Dat bleek eerder al uit diverse berichten rond grote kostenbesparingen en banenverlies bij Nissan. Bij Renault gaat het niet veel beter. Het merk maakt bekend dat het over 2019 een nettoverlies van € 141 miljoen boekt en daarmee voor het eerst sinds tien jaar weer rode cijfers noteert. Hoewel Renault zelf op zich redelijke zaken doet, heeft de zware periode bij partner Nissan ook zo zijn uitwerking op de kas bij Renault. Ook de grote investeringen die het merk deed in het verschonen van het wagenpark spelen een rol.
Om er komend jaar beter uit te komen, wil Renault volgens interim-topvrouw Clotilde Delbos (voorheen financieel directeur van het merk) flink gaan snijden in de kosten. Daarbij is geen enkele maatregel taboe, volgens haar. Al met al moet er de komende drie jaar twee miljard euro worden bespaard. Volgens Reuters volgt er in mei een concreet plan, waarin ook meer duidelijk wordt over de toekomst van de alliantie met Nissan.
Voordat de concrete plannen worden gepresenteerd, krijgt Renault alvast een waarschuwing vanuit de Franse regering. Frankrijk is grootaandeelhouder (15 procent) van Renault en heeft dan ook een flinke vinger in de pap. Volgens Automotive News heeft Bruno Le Maire, de Franse minister van Financiën, een heldere boodschap. "De staat zal als aandeelhouder haar rol vervullen en ervoor zorgen dat Renault geen keuzes maakt ten koste van banen en fabrieken in Frankrijk." Le Maire geeft verder aan dat hij nauw contact zal houden met de raad van bestuur om de verdere ontwikkelingen te bespreken.
PRIVATE LEASE Renault
