AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Frankrijk wil belasting elektriciteit voor auto's
39
Het grootste voordeel van elektrische auto's wordt in Frankrijk al weer teniet gedaan. Er wordt een belasting overwogen op elektriciteit waarmee elektro-auto's worden 'getankt'.
De batterijen van elektrische auto's zijn wellicht nog duur, maar de aantrekkelijke prijs van elektriciteit maakt dit type vervoer interessant. Voor een kWh wordt bij ons ongeveer 0,25 eurocent gerekend en in Frankrijk nog iets minder. In Frankrijk gaan bij energiemaatschappij EDF (Energie de France) al stemmen op om elektriciteit die in auto's wordt gebruikt zwaarder te belasten.
De belasting moet worden gebaseerd op het huidige TIC-systeem; zo heet in Frankrijk de brandstofbelasting. Zo moet het verlies van de huidige accijzen gecompenseerd, dat wordt geleden voor de opkomst van elektrische auto's. Het systeem dat EDF voor ogen heeft, houdt zelfs rekening met een systeem dat via auto's elektriciteit teruggeeft aan het centrale netwerk. Dat gebeurt wanneer er bijvoorbeeld weinig opbrengst uit alternatieve energiebronnen komt zoals wind- en zonne-energie. Wanneer op die momenten een auto niet wordt gebruikt, wordt de energie weer terug in het netwerk gebracht. Op die manier moet in de toekomst het energienetwerk optimaal worden gebuikt. Het systeem van EDF berekent precies hoeveel stroom er aan het einde van een laadperiode in een auto terecht is gekomen.