Foutje: BMW’s ‘Autopilot’ werkt soms zonder handen aan het stuur

Mechanisch defect

BMW i7 - Eerste rijtest

Een opmerkelijke terugroepactie van BMW: de actieve rij-assistent van bepaalde modellen denkt soms onterecht dat de bestuurder de handen aan het stuur houdt, en blijft daardoor gewoon werken als die handen stiekem niet aanwezig zijn.

BMW biedt zoals alle zichzelf respecterende merken allerlei keuzes aan als het gaat om semi-autonoom rijden. Binnen een pakket met een naam als ‘Driving Assistant Professional’ gaat het daarmee best ver, wat auto’s oplevert die op vaardige en anticiperende wijze afstand kunnen houden en zelfstandig het midden van de rijstrook aanhouden. Tenminste … als je je handen aan het stuur houdt. Dat is een voorwaarde die wordt gesteld aan dit soort Level 2-systemen, bijvoorbeeld in de VS. Carscoops meldt nu dat er tenminste in die wereldregio iets mis is gegaan bij de constructie van het sensorsysteem, waardoor BMW’s ten onrechte zouden ‘denken’ dat de handen braaf aan het stuur worden gehouden. In de praktijk betekent dit dat deze auto’s nooit vragen om de handen aan het stuur te houden, en gewoon automatisch en zelfstandig blijven sturen.

Lekker comfortabel, maar natuurlijk niet zo veilig bij een systeem dat niet is bedoeld voor dit soort ‘handsfree’-ondersteuning. BMW roept in de VS dan ook dik 9.000 auto’s van de types 7-serie, 5-serie en de elektrische equivalenten i7 en i5 terug. Anders dan je misschien zou denken is de oplossing geen software-update, maar een daadwerkelijke, fysieke reparatie. De fout zou zijn veroorzaakt door, jawel, een verkeerd uitgelijnd schroefgat voor een aardedraad, waardoor het systeem de verkeerde signalen zou krijgen. We hebben nagevraagd of dit mankement ook in Europa kan opduiken, maar vinden daarover vooralsnog niets in de terugroep-lijst van de RDW.

Overigens is het tegenwoordig wel degelijk mogelijk om legaal ‘handsfree’ te rijden, maar niet met dit specifieke systeem en niet in alle landen. In onder meer Duitsland heeft BMW net als Mercedes toestemming voor Level 3-autonomie, waarbij de bestuurder onder bepaalde omstandigheden alleen ‘standby’ hoeft te staan. In veel andere landen, waaronder Nederland, staat de wetgever dit nog niet toe. In de VS is dit per staat geregeld en gaat de ene staat er soepeler mee om dan de andere. Nergens ter wereld is het echter de bedoeling dat een Level 2-assistentiesysteem zich gaat gedragen als een Level 3-systeem, zoals nu bij deze specifieke BMW’s het geval lijkt te zijn.

PRIVATE LEASE BMW

Lezersreacties (54)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.