Ford Tourneo Connect PHEV: heel veel ruimte en 110 km elektrisch
Volladen van beide kanten
De Ford Tourneo Connect bestaat sinds enkele jaren als de personenautovariant van het Ford-equivalent van de Volkswagen Caddy. Nu is er ook een plug-in hybride. Kan die de Tourneo Connect voor het eerst naar Nederland lokken?
De naamgeving van Fords Europese bedrijfswagens is zo verwarrend, dat we keer op keer de behoefte voelen om het even uit te leggen. Omdat er in het thuiskantoor niemand is die ons tegenhoudt, gaan we dat toch maar weer doen. Aan de basis staat dat bedrijfsauto’s bij Ford ‘Transit’ heten en de personenautomodellen daarvan als ‘Tourneo’ door het leven gaan. De Transit is er in vier formaten: Transit Courier, Transit Connect, Transit Custom en ‘gewoon’ Transit, de grootste van het stel. De kleinste drie hebben personenauto-equivalenten, die daarom respectievelijk Tourneo Courier, Tourneo Connect en Tourneo Custom heten.
Dan is het nog belangrijk om in het achterhoofd te houden dat Ford tegenwoordig samenwerkt met Volkswagen. Als gevolg daarvan is de nieuwe Volkswagen Amarok eigenlijk een Ford Ranger en wordt de nieuwe Transporter een afgeleide van de Transit Custom. De samenwerking werkt ook de andere kant op, want de Transit Connect/Tourneo Connect is in feite een ietwat aangepaste Volkswagen Caddy.
Toch heeft Ford in dit segment een streepje voor, want anders dan de Caddy is de Transit Connect er nu al als plug-inhybride. De auto wordt net als zijn bestelbroertje aangedreven door een samenwerkingsverband tussen een elektromotor en een 1,5-liter viercilinder benzinemotor, die samen goed zijn voor 150 pk. Ze zijn gekoppeld aan een zestraps automaat met dubbele koppeling – hallo, DSG – en kan tot maar liefst 110 kilometer volledig elektrisch rijden. De Ford Tourneo Connect PHEV kan desgewenst zelfs aan de snellader, waar je hem met maximaal 50 kW weer volpompt. Liever thuis laden? Dat gaat met een 3-fasenlader en 11 kW.
Aan praktisch gebruiksgemak geen gebrek in de Tourneo Connect, ook niet in de PHEV. Er is een vijfzitter, maar ook een langere Grand Tourneo Connect PHEV met zeven zitplaatsen. Anders dan voorheen in de VS is het niet verplicht om die stoelen weg te halen. Doe je dat echter wel, dan ontstaat er een laadruim van 3100 liter in de lange, en nog altijd 2.600 liter in de kortere variant.
Nederland
De Tourneo Connect heeft als PHEV uiteraard een lage CO2-uitstoot en dat is interessant, want dat maakt het in theorie mogelijk om hem in Nederland voor enigszins schappelijke prijzen aan te bieden. Bij de reguliere Tourneo Connect is dat niet het geval en dat verklaart waarom Ford Nederland dat model niet voert. We hebben de importeur gevraagd naar een mogelijke Nederlandse carrière voor deze stekkerbus, maar helaas: de PHEV komt evenmin naar Nederland. De importeur wil zich in plaats daarvan richten op de volledig elektrische Ford E-Tourneo Courier, maar die is wel kleiner, minder ruim en altijd vijfpersoons.
Had je deze auto's al gezien?

Ford Tourneo Connect 1.0 Turbo Titanium Panoramadak / Parkeersensors
- 2016
- 92.705 km

Ford Tourneo Connect 1.5 PHEV 150PK Aut. Titanium 7-Zits UIT VOORRAAD
- 2025
- 10 km

Ford Tourneo Connect 1.6 Titanium 150 pk Automaat - Climate-Cruisecontrol - Camera - Panoramadak - 5 Persoons
- 2015
- 97.398 km