Nieuwe Ford Transit/Tourneo Connect is aangepaste Caddy

Wisseltruc

Spyshots Ford Tourneo/Transit Connect
Spyshots Ford Tourneo/Transit ConnectSpyshots Ford Tourneo/Transit ConnectSpyshots Ford Tourneo/Transit ConnectSpyshots Ford Tourneo/Transit ConnectSpyshots Ford Tourneo/Transit ConnectSpyshots Ford Tourneo/Transit ConnectSpyshots Ford Tourneo/Transit Connect

Ford werkt achter de schermen hard aan een nieuwe generatie van de Tourneo Connect en Transit Connect. Die auto wordt veel minder Ford dan je wellicht zou denken. Sterker nog, het lijkt niets anders te worden dan een op detailniveau aangepaste Volkswagen Caddy.

Volkswagen en Ford hebben elkaar gevonden. Althans, wat bedrijfswagens betreft. Volgens een in 2019 gesloten overeenkomst legt Ford zich toe op de ontwikkeling van nieuwe (middel-)grote bedrijfswagens en een pick-up. De nieuwe besteller die de Transporter (T6) op termijn opvolgt, wordt waarschijnlijk het zustermodel van de in 2023 te verschijnen nieuwe Transit Custom. De nieuwe Ranger dient straks als basis voor de nieuwe Volkswagen Amarok. Wolfsburg neemt op zijn beurt ontwikkeling van kleinere bestelwagens voor zijn rekening. In dit geval lijkt dat laatste te betekenen dat de nieuwe Ford Tourneo Connect en Transit Connect niets anders worden dan een ietwat aangepaste Volkswagen Caddy.

Volkswagen Caddy

Volkswagen Caddy

Op deze foto's is een ingepakte Volkswagen Caddy met een iets afwijkende achterklep, afwijkende voorbumper en een grotere grille gesnapt. Ook de koplampen lijken een iets ander design te krijgen. Hoewel de afwijkende delen nog behoorlijk met camouflagemateriaal zijn beplakt, valt in ieder geval al te zeggen waar de Ford Transit Connect en Tourneo Connect uiterlijk van hun Caddy-broertje gaan afwijken. We mikken er op dat de nieuwe Fords net als de Caddy van de band lopen in Polen. Of Ford de korte Caddy straks Transit Courier noemt en de langere Caddy Maxi Transit Connect doopt, is nog niet helder.

Overigens is het niet zo vreemd dat Fords nieuwe bedrijfswagen zo sterk op de Caddy gaat lijken. In bedrijfswagenland worden onderling al decennia modellen uitgewisseld die nagenoeg ongewijzigd met een andere naam in productie gaan. We noemen de bestellers van Stellantis als voorbeeld, waarvan Toyota ook varianten levert. Ook de Fiat Doblò en Ducato hebben als basis gediend voor bedrijfswagens van diverse andere merken. Hetzelfde geldt voor de Trafic en Master van Renault.

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (15) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.