Ford toont 1.0 Ecoboost met cilinderuitschakeling

Begin 2018 op de markt

Ford Ecoboost cilinderuitschakeling
Ford heeft zojuist aangekondigd een nieuwe versie van de 1.0-liter Ecoboost driecilinder op de markt te brengen.

Ford wist de handen met zijn 1,0-liter metende driecilinder EcoBoost stevig op elkaar te krijgen. Het merk bewees ermee dat een driepitter best in een auto van Focus-formaat geplaats kan worden. Inmiddels vinden we de geblazen driepitter in meer modellen terug. Begin 2018 schuift Ford een nieuwe versie van de 1.0 Ecoboost naar voren, een exemplaar met cilinderuitschakeling.

In 14 milliseconden is van één van de drie cilinders de brandstoftoevoer en de klepbediening uit te schakelen als de omstandigheden niet om alle motorische kracht vragen. Volgens Ford kan dit het brandstofverbruik met tot 6 procent verlagen.

Het feit dat de 1.0 Ecoboost een driecilinder is, brengt van nature onbalans in het blok met zich mee. Middels een balansas wist Ford bij de introductie van de driecilinder trillingen op te vangen. Cilinderuitschakeling verstoort de fijne afstelling. Ford zegt gebruik te hebben gemaakt van "[...]een offset-krukasconfiguratie en een opzettelijke 'onbalans' van het vliegwiel en de poelie om zo vibraties te neutraliseren." Een nieuw dubbelmassavliegwiel en een extra dempende koppelingsplaat zijn aanwezig om verdere trillingen op te vangen als het blok op twee cilinders loopt. Ook zaken als ophangpunten van de motor worden aan het blok aangepast.

PRIVATE LEASE Ford

Lezersreacties (57)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.