Ford toont 1.0 Ecoboost met cilinderuitschakeling
Begin 2018 op de markt
Ford wist de handen met zijn 1,0-liter metende driecilinder EcoBoost stevig op elkaar te krijgen. Het merk bewees ermee dat een driepitter best in een auto van Focus-formaat geplaats kan worden. Inmiddels vinden we de geblazen driepitter in meer modellen terug. Begin 2018 schuift Ford een nieuwe versie van de 1.0 Ecoboost naar voren, een exemplaar met cilinderuitschakeling.
In 14 milliseconden is van één van de drie cilinders de brandstoftoevoer en de klepbediening uit te schakelen als de omstandigheden niet om alle motorische kracht vragen. Volgens Ford kan dit het brandstofverbruik met tot 6 procent verlagen.
Het feit dat de 1.0 Ecoboost een driecilinder is, brengt van nature onbalans in het blok met zich mee. Middels een balansas wist Ford bij de introductie van de driecilinder trillingen op te vangen. Cilinderuitschakeling verstoort de fijne afstelling. Ford zegt gebruik te hebben gemaakt van "[...]een offset-krukasconfiguratie en een opzettelijke 'onbalans' van het vliegwiel en de poelie om zo vibraties te neutraliseren." Een nieuw dubbelmassavliegwiel en een extra dempende koppelingsplaat zijn aanwezig om verdere trillingen op te vangen als het blok op twee cilinders loopt. Ook zaken als ophangpunten van de motor worden aan het blok aangepast.
PRIVATE LEASE Ford
Had je deze auto's al gezien?

Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X | Pano-dak | 20 inch | FULL option! | Adapt. Cruise | Head-up display | Full Adaptive LED | BLIS | Style Pack | B&O audio | Half Leder | Standkachel | Winter-pack
- 2022
- 63.230 km

Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line | Wegklap Trekhaak | Camera | Elektr. Klep | 19 inch | Winter-pack | Standkachel | Stuur,stoel en Voorruitverwarming | 100% Dealer onderhouden
- 2022
- 24.025 km

Ford Kuga 2.5 PHEV Vignale | Pano-dak | Adapt. Cruise | Head-Up display | Leder | B&O audio | Standkachel | Winter-pack | Full LED verlichting | 100% Dealer Onderhouden
- 2022
- 54.756 km