AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Ford passeert Toyota in Verenigde Staten
90
Pijnlijk nieuws voor Toyota: Ford heeft het Japanse merk in 2010 van de troon gestoten als het op één na bestverkochte merk in de Verenigde Staten.
Dat meldt The Financial Times. De Amerikaanse verkopen van Ford stegen vorig jaar met 19 procent, een groei die het merk sinds 1984 niet meer meegemaakt had. In totaal verkocht Ford in 2010 1,94 miljoen auto's in de VS.
Toyota, sinds 2006 de nummer twee van de Verenigde Staten, noteerde 1,76 miljoen verkochte auto's. In 2009 waren dat er nog 1,77 miljoen en dat was dus een verkoopdaling van 0,4 procent. Analisten wijzen de 'gaspedaalproblemen' van Toyota aan als oorzaak. Het Japanse merk had met de Camry nog wel de bestverkochte auto van de Verenigde Staten in het gamma.
General Motors bleef wel nummer 1 van de Verenigde Staten. Het concern verkocht 2,22 miljoen auto's, tegenover 2,08 miljoen in 2009. Een goede prestatie van General Motors, als je bedenkt dat het concern in 2010 vier merken afstootte (Hummer, Saab, Pontiac en Saturn). Rekenen we de verkopen van die merken in 2009 niet mee, dan noteerde het concern GM zelfs een verkoopstijging van 21,3 procent ten opzichte van 2009.
Andere merken noteerden ook flinke plussen. Hyundai verkocht bijvoorbeeld 24 procent meer dan in 2009. In 2011 verwachten analisten dat de verkopen in de Verenigde Staten stijgen naar 12,5 miljoen, 7,8 procent meer dan vorig jaar.
Toyota, sinds 2006 de nummer twee van de Verenigde Staten, noteerde 1,76 miljoen verkochte auto's. In 2009 waren dat er nog 1,77 miljoen en dat was dus een verkoopdaling van 0,4 procent. Analisten wijzen de 'gaspedaalproblemen' van Toyota aan als oorzaak. Het Japanse merk had met de Camry nog wel de bestverkochte auto van de Verenigde Staten in het gamma.
General Motors bleef wel nummer 1 van de Verenigde Staten. Het concern verkocht 2,22 miljoen auto's, tegenover 2,08 miljoen in 2009. Een goede prestatie van General Motors, als je bedenkt dat het concern in 2010 vier merken afstootte (Hummer, Saab, Pontiac en Saturn). Rekenen we de verkopen van die merken in 2009 niet mee, dan noteerde het concern GM zelfs een verkoopstijging van 21,3 procent ten opzichte van 2009.
Andere merken noteerden ook flinke plussen. Hyundai verkocht bijvoorbeeld 24 procent meer dan in 2009. In 2011 verwachten analisten dat de verkopen in de Verenigde Staten stijgen naar 12,5 miljoen, 7,8 procent meer dan vorig jaar.
PRIVATE LEASE Ford
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook
Autotest

Test: Ford Mustang GTD - Meer een sloophamer dan een precisie-instrument
Nieuws

Ford Ranger mag aan de slag bij Rijkswaterstaat
Occasiontest

Lekker praktisch, niet te groot, maximaal 20K: welke gebruikte stationwagon wordt 't?
Autotest

Plug-in hybride camper rukt op: de kracht is lekker, verbruik blijft stevig
Nieuws






