Ford moderniseert motoren S-Max en Galaxy
Nederland mist de boot
In Nederland zijn de S-Max en de Galaxy alleen nog uit voorraad leverbaar. Tot voor kort kon je de auto nog zelf samenstellen en kon je tijdens dat proces kiezen voor onder andere een 150 pk sterke 2.0 TDCI, een 2.0 TDCI met 180 pk én tot en met 2017 stond zelfs een 210 pk sterke BiTurbo 2.0 TDCI op de bestellijst. Die diesels worden allemaal de laan uit gestuurd en worden vervangen door nieuwe EcoBlue-diesels.
De nieuwe EcoBlue-dieselmotoren zijn allemaal 2,0-liter viercilinders en is leverbaar in diverse vermogensvarianten. De lijst begint met een 120 pk sterk exemplaar en een trede hoger op de krachtladder staat een 150 pk sterke versie. Dan is er een 180 pk krachtige variant en de absolute topper is een maar liefst 240 pk sterke 2.0 EcoBlue Diesel.
Die nieuwe diesels zijn overigens niet de enige S-Max- en Galaxy-noviteit. Ford stelt namelijk een nieuwe achttrapsautomaat beschikbaar voor z'n ruimtelijke tweetal, een transmissie die het uitgaande exemplaar met zes verzetten vervangt. De transmissie laat zich - net als bij de S-Max Vignale Concept - middels een draaiknop bedienen en ook dat hebben we niet eerder gezien bij de twee Fords. Een handgeschakelde zesbak blijft bestaan. Ford slijpt z'n Blind Spot Information System bij, laat het tweetal kennismaken met adaptieve cruisecontrol met Stop & Go-functie, een nieuw ruitenwissersysteem waarbij de sproeiers in de arm zitten én stelt nieuwe exterieurkleuren beschikbaar.
In Nederland zijn zowel de Galaxy als S-Max alleen nog uit voorraad te bestellen. Volgens de Nederlandse importeur is het niet meer rendabel zulke auto's hier te voeren vanwege de afnemende vraag naar grote MPV's.