AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Ford Kuga schuift aan
35
X3, Freelander, Tiguan, RAV4, X-Trail, Outlander, GLK, CR-V, XC60, Antara, Murano, CX-7 en nu schuift ook de Kuga aan. Het wordt druk op de markt van de compacte SUV's. En deze lijst pretendeert nog niet eens volledigheid.
Nog in de eerste helft van dit jaar staat de nieuwe Ford Kuga aan in de showrooms. We kennen hem al sinds het vorige najaar, toen hij debuteerde op de IAA in Frankfurt. Hij schuift aan in het rap uitdijende segment der compacte SUV's. Ford hoopt er bestaande klanten mee te trekken die op zoek zijn naar iets afwijkends.
De Kuga leent zijn techniek van de Ford Focus. Hij komt ook uit de zelfde fabriek is Saarlouis waar ook de drie-, vier- en vijfdeurs Focus en de C-Max worden gemaakt. De lengte is 4,44 meter, de hoogte 1,67 meter zonder dakrails, de breedte is 1,84 meter en hij legt 1.613 kilo op de schaal.
De nieuwe Ford wordt leverbaar in één uitvoering die altijd is voorzien van een Haldex vierwielaandrijvingssysteem, ABS met een remassistent, ESP en een anti-omrol-systeem. De motor is de 136 pk sterke 2,0-liter TDCi met een maximaal koppel van 320 Nm – een overboost kan zorgen voor nog eens 20 Nm extra. Die zorgt voor een uitstoot van 169 gram CO2 per kilometer. Als gemiddeld brandstofverbruik wordt 6,4 liter per 100 km opgegeven.
De SUV kan worden geleverd in tien verschillende kleuren waaronder twee hypermoderne kleuren wit. Binnenin is ruimte voor vijf mensen en Ford roemt de hoge zit in de auto. Onder de stoelen van de achterinzittenden is een opbergruimte en achterin is ruimte voor 360 liter bagage. Wanneer de bank wordt neergeklapt is er ruimte voor 1.355 liter spullen.