Ford Iosis X niks meer dan stijlstudie
De Ford Iosis X concept is nu eens niet een voorbode voor een productiemodel. Ford wil er alleen mee laten zien wat er mogelijk is met de nieuwe 'Kinetic'-ontwerplijn.
Ford heeft de 'New Edge'-styling al een tijdje geleden naast zich neergelegd. Daarvoor is de 'Kinetic'-stijl voor in de plaats gekomen. Ford laat met de Iosis X, een studiemodel dat op de autosalon van Parijs is onthuld, zien wat er met die stijl allemaal mogelijk is. De naam Iosis is een verwijzing naar de concept car die eerder dit jaar is onthuld en model stond voor de nieuwe Mondeo. De letter X is een symbool voor de vele mogelijkheden die deze crossover heeft.
"We wilden weten wat er met het 'Kinetic'-design gebeurt als je het gebruikt bij een auto die hoog op de poten staat," aldus de Europese ontwerpchef Stefan Lamm. "Het is een crossover geworden met het formaat van een auto in het C-segment."
Opvallend aan de Iosis X is het prominente onderstuk van de grille. "Dat wordt een element dat we bij veel Fords terug gaan zien," aldus Lamm. De overhang aan de voorzijde en de vorm van de koplampen zijn ontworpen rondom de regels over voetgangersveiligheid. Verder zijn er naar achteren openslaande achterportieren en ontbreekt een B-stijl. Dat is niet alleen om een gemakkelijke instap te garanderen, maar ook om een goede blik op het interieur van de showauto mogelijk te maken.
Glazen vloer
De beschermplaten onderaan de zijkant van de auto, zitten niet zoals gewoonlijk in de carrosserie geïntegreerd, maar ze zijn 'los' op de auto geplaatst. Daarvoor heeft het team van Lamm zich laten inspireren door de spoilers op de zijkant van een Formule 1-auto.
De ontwerpers noemen de middenconsole een verbindingsbrug. Die is geïnspireerd op het interieur zoals je dat tegenkomt bij moderne helikopters. De consule buigt achterin zelfs mee met het dak "zoals de staart van een schorpioen," aldus de ontwerpers. De kleuren en materialen aan de binnenkant zijn geïnspireerd op ski-accessoires.
>Voor het eerst in een auto is de Ford Iosis X voorzien van een glazen vloer, zoals je dat tegenkomt bij bootjes zodat in het water kan worden gekeken. De geleiders van de voorstoelen staan hoog op die glazen vloer, zodat achterpassagiers hun benen ook voor een deel onder de voerstoelen kwijt kunnen.