Ford herstructureert, Genk sluit in 2014
Er is toch nog een beetje goed nieuws te vinden in het persbericht: Ford sluit de fabriek in Genk eind 2014, en dus niet al volgend jaar, zoals eerder in de media werd gesuggereerd. De fabriek sluit namelijk de poorten pas als de productie van de S-Max en de Galaxy stopt.
Het is altijd lastig in deze tijden om vooruit te kijken, maar Ford meldt in het persbericht dat de nieuwe Mondeo, S-Max en Galaxy 'in Valencia gebouwd zouden kunnen worden'.
Ford blijft de Europese activiteiten analyseren en dit kan er volgens het merk toe leiden dat de productie van de C-Max en Grand C-Max in 2014 verhuist naar het Duitse Saarlouis, waar momenteel de Focus van de band rolt. Momenteel zijn deze mpv's de enige modellen die Ford in Valencia produceert, dus in Spanje mogen ze hopen dat de productie van de Mondeo, S-Max en Galaxy inderdaad verhuist naar Valencia.
Overcapaciteit door ingestorte markt
Ford geeft de grote overcapaciteit die het momenteel in Europa heeft als reden voor de sluiting van Genk. Het concern verwacht dat de verkopen in 2012 met 20 procent dalen ten opzichte van 2011 en verwacht dat deze verkoopcijfers zich in 2013 op z'n best stabiliseren. Een verdere daling is echter heel goed mogelijk, aldus Ford.
Dat is echter niet de hele verklaring voor de sluiting van juist de fabriek in Genk: ondanks de grote capaciteit die er destijds al was, kocht Ford in 2009 immers nog een fabriek in het Roemeense Craiova op. De reden hiervoor is eenvoudig: lagere lonen dan in West-Europa.
'Misdadig'
De stemming onder de Ford-medewerkers in Genk was vorige maand nog totaal anders. Toen maakte het concern namelijk bekend dat de volgende generaties van de Mondeo, Galaxy en S-Max gewoon weer in de Belgische stad geproduceerd zouden worden. Een mooie opsteker voor de werknemers, die al een tijd in onzekerheid verkeerden over hun baan.
Walter Cnop van vakbond ACV-CSC Metea noemt de beslissing van Ford om de fabriek in Genk te sluiten 'misdadig'. "Begin 2012 is er een overeenkomst getekend en die wordt niet nagekomen. De Europese directie van Ford heeft zelfs niet het lef gehad om naar Genk te komen om de beslissing mede te delen. Ze verwachten ons vandaag wel om 15:00 in Brussel maar we gaan er niet naartoe", aldus Cnop. Als protest wordt de testbaan van Ford in Lommel voor 24 uur gesloten.
Inzinking na eeuwwisseling
De Ford-fabriek in Genk opende in 1964 al z'n poorten en was destijds één van de modernste autofabrieken van Europa, aldus de Belgische krant Het Belang van Limburg. In de Belgische stad startte de productie met de Taunus, waarna de Escort, Sierra en Transit volgden. De fabriek beleefde vanaf 1993 z'n glorietijd toen Ford de productie van de Mondeo aan Genk toekende. Deze zorgde voor een flinke uitbreiding van het personeelsbestand: op de piek van de Mondeo-verkopen werkten maar liefst 14.000 mensen bij Ford Genk.
Rond de eeuwwisseling kwam de klad er echter in. In 2000 werkten er nog 11.461 mensen, in 2003 waren dit er nog maar 6.000. In 2010 was het aantal medewerkers verder gedaald naar 5.000 en momenteel zijn er nog ongeveer 4.300 mensen in dienst.