Ford en Mahindra starten nieuwe joint-venture
Kostenbesparing
Ford en de Indiase kolos Mahindra & Mahindra Limited hebben handtekeningen gezet onder een document dat de oprichting van een nieuwe joint-venture mogelijk maakt. Het is de zoveelste samenwerking tussen Ford en Mahindra, maar wel direct een belangrijke.
In 2018 maakten Ford en Mahindra bekend dat ze onderling motoren gaan uitwisselen én gaan samenwerken op het gebied van 'connected-car-oplossingen'. Hetzelfde jaar werd bekend dat Ford samen met Mahindra SUV's zou gaan ontwikkelen, gevolgd door de aankondiging dat de samenwerking in de toekomst alleen maar nauwer gaat worden. Nu zijn er daadwerkelijk handtekeningen gezet onder een overeenkomst die de oprichting van een nieuw samenwerkingsverband mogelijk maakt. Mahindra en Ford gaan samen aan de slag, onder andere met het verkopen van Fords in India. Daarnaast willen de twee producenten samen modellen van zowel Ford als Mahindra naar groeimarkten brengen.
Mahindra heeft in de joint-venture een meerderheidsbelang van 51 procent. De overige 49 procent van de aandelen is in handen van Mahindra. Ford schrijft een substantieel deel van zijn lokale activiteiten en faciliteiten over naar het samenwerkingsverband, waaronder zijn fabrieken in Chennai en Sanand. Wel blijft Fords motorenfabriek in Sanand in bezit van Ford zelf. Hetzelfde geldt voor een aantal financiële takken én zijn Smart Mobility-afdeling. Het nieuwe samenwerkingsverband moet medio 2020 officieel operatief zijn.
Geen nieuws over een nieuwe joint-venture zonder de aankondiging van nieuwe modellen en dus meldt zowel Ford als Mahindra dat er onder andere drie cross-overs en SUV's in het vat zitten. Deze zullen onder de vlag van Ford gevoerd gaan worden. Een daarvan is een middelgrote SUV waarvan zowel het platform als de motoren afkomstig zijn van Mahindra. De joint-venture gaat verder EV's ontwikkelen, auto's die onder andere naar groeimarkten geëxporteerd gaan worden. In deze markten wordt het dealernetwerk van Ford gebruikt. Dat betekent in beginsel dat er bij Ford-dealers in landen als Zuid-Afrika, Bangladesh en Chili ook modellen van Mahindra zullen staan. De twee giganten verwachten door de bundeling van krachten grote kostenbesparingen te realiseren.
PRIVATE LEASE Ford
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Ford Focus 1.0 EcoBoost 125pk Titanium Business | Keyless Entry en Start | Lichtmetalen velgen | Navigatie | Trekhaak | PDC voor en achter | Stoelverwarming | Climate Control | Achteruitrijcamera | Volledig onderhouden
- 2019
- 180.891 km

Ford Transit Custom 320 2.0 TDCI Automaat L1H1 Limited Navigatie Stoelverwarming Camera Trekhaak
- 2021
- 61.713 km

Ford Focus Wagon 1.0 Titanium 1e Eigenaar! Trekhaak Navi Airco NAP APK
- 2016
- 211.212 km
Lees ook

De ooit zo normale Opel Ascona en Ford Taunus zijn 50 jaar later net zo speciaal als Manta en Capri

Ford Mondeo Wagon 1.8-16V – 2003 – 586.777 km - Klokje rond

Ford richt pijlen op betaalbare elektrische auto's, hybrides en pick-ups

Grote elektrische Ford-flop wordt vervangen door model met benzinemotor



