Ford Capri is terug als elektrische cross-over met dik 600 kilometer bereik

Bijna 630 kilometer bereik

216 reacties

Video

Capri-fans vreesden het al, we toonden al eens wat spionagebeelden en nu is het dan eindelijk zeker: Ford heeft een nieuwe, volledig elektrische Capri. Als basis dient de Ford Explorer, die op zijn beurt op het MEB-platform van onder meer de Volkswagen ID5 staat, die dan weer geen Scirocco heet. Dit is de nieuwe Ford Capri.

Het is een bewuste strategie van Ford om oude modelnamen opnieuw te gebruiken, dus er staat ons nog wat te wachten. Dat er een coupé op basis van de Explorer zou komen, lag in lijn der verwachting. Vrijwel alle andere merken hebben een elektrische SUV met schuin aflopende daklijn. Recht van opzij doet hij in ieder geval meer aan een Polestar 2 dan aan een Ford Capri denken. Het Capri-gehalte wordt gevormd door de manier waarop de daklijn naar de achtersteven loopt en door het halfronde derde zijruitje.

Bijna net zo hoog als de oude Ford Capri breed is

Die schuine daklijn gaat niet ten koste van de ruimte achterin, dat zie je aan de buitenkant al en ondervinden we als we daar plaatsnemen. De koets is namelijk 16centimeter langer dan de Explorer (net zo hoog en breed) en dat is hoofdzakelijk in de achterkant gaan zitten. En waar de oorspronkelijke Capri een lange en lage neus heeft, zien we bij deze een kort en hoog front. Met zijn breedte van 1,65 m is de oorspronkelijke versie net zo breed als deze nieuwe hoog is.

Ford Capri

Front met hondenbot en vier lampen

In het front vormen de vier led-lampjes een knipoog naar het kleurrijke verleden, net als de ‘grille’, die ooit de bijnaam ‘hondenbot’ kreeg. De modelnaam staat in de bumper gestanst. Die vier lichten zien we aan de achterzijde ook terug en achter de zwarte plexiglasplaat tussen de lichtunits staat in witte 3D-letters Capri geschreven. Het oogt leuk en is gemakkelijk schoon te houden. In een smalle balk boven die letters treffen we het derde remlicht. Dat zit daar op een vrij lage positie. Als we de grote achterklep openen, zien we daar een bagageruimte met een inhoud van 572 liter, bij de Explorer is dat 470 liter. Standaard staat de Capri op 19-inch wielen, de Premium rolt op 20 inch en nóg een maat groter is optioneel.

Tot 627 kilometer bereik

Technisch is de Capri identiek aan de Explorer, waar het op de aandrijflijnen aankomt. De basis wordt gevormd door een versie met 170 pk en een accupakket van 52 kWh maar die is pas begin 2025 leverbaar. Dan volgt de RWD (achterwielaandrijving) met 286 pk, een accucapaciteit van 77 kWh en een WLTP van 627 km. De AWD (vierwielaandrijving) heeft twee motoren, een accucapaciteit van 79 kWh, 340 pk en een WLTP van 591 km. Het rijbereik van de instapversie is nog niet bekend. In ieder geval is het in alle gevallen iets hoger dan dat van de Explorer, ondanks het hogere gewicht (90 kg meer). Laden kan respectievelijk met 115, 135 en 185 kW.

Ford Capri

Rijke standaarduitrusting

In het interieur valt vooral het grote, verticaal geplaatste, 14,6 inch metende scherm op. Dat ligt een beetje schuin, maar je kunt het handmatig rechtop zetten en dan komt er een extra opbergvakje te voorschijn. En de middenconsole biedt toch al enorm veel bergruimte, 17 liter in totaal. In de onderste spaak van het stuur zien we een stukje aluminium met twee ronde gaatjes, een verwijzing naar het verleden.

De standaarduitrusting is prima voor elkaar, met onder meer elektrisch verstelbare sportstoelen (met massagefunctie voor de bestuurder), stuur- en stoelverwarming, navigatie, adaptieve cruisecontrol en veel veiligheids- en assistentiesystemen.

Ford Capri

Kleine 2 mille duurder dan de Explorer

Kies je voor de Premium, dan komt daar een geluidssysteem van het merk B&O bij, net als matrix-led-koplampen, een elektrische achterklep, sfeerverlichting in het interieur en 20-inch wielen. Een warmtepomp, panoramadak en head-up display staan in de optielijst, net als een elektrisch wegklapbare trekhaak. De opvallende kleur ‘Vivid Yellow’ is standaard en knalt er lekker uit, vinden wij. De nieuwe Ford Capri is vanaf vandaag te bestellen en staat in november in de showroom. Met zijn vanafprijs van €47.850 (voor de Extended Range RWD) is hij €1.900 duurder dan de Explorer, een gerechtvaardigde prijs.

Ford Capri
Ford CapriFord CapriFord CapriFord CapriFord CapriFord CapriFord CapriFord CapriFord CapriFord CapriFord CapriFord CapriFord CapriFord CapriFord CapriFord CapriFord CapriFord CapriFord CapriFord CapriFord CapriFord CapriFord CapriFord CapriFord CapriFord Capri

PRIVATE LEASE Ford Capri

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (216)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.