Fiat Tipo hatch en station in detail
Terug naar de kernwaarden
Fiat heeft het altijd vooral moeten hebben van eenvoudige, praktische auto's voor een scherpe prijs. Precies dat zijn de kernwaarden van de Tipo, waarvan we eind vorig jaar de sedan reden. Dat was een prettige kennismaking, maar in dit segment zit in ons deel van de wereld niemand op een sedan te wachten en daarom onthult Fiat vandaag een hatchback én een combi van de Tipo en daarmee is de lineup compleet.
Drie koetsvarianten dus en 'drie' is het magische getal voor de Tipo, want er zijn ook drie uitvoeringen (Pop, Easy en Lounge), drie transmissies (hand, dubbele koppeling en koppelomvormer) en drie brandstofsoorten. De Tipo is vooral functioneel en is daarom ruim en praktisch opgezet. De hatchback heeft 420 liter kofferruimte (een Golf biedt 380 liter), de Estate 520 liter en een vlakke laadvloer. Uconnect infotainment met 7-inch touchscreen met sweepfunctie is leverbaar.
Onder de motorkap valt ook genoeg te kiezen. De instapper is de 1.4 16v Fire viercilinder met 95 pk en 125 Nm, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. De 1.4 T-Jet met turbo levert 120 pk en 206 Nm en heeft eveneens zes handbediende versnellingen. Deze motor is er ook als Dual Fuel, met LPG. De 1.6 E-torQ heeft 110 pk en 152 Nm in combinatie met een conventionele automaat met koppelomvormer.
Uiteraard zijn er ook diesels. De 1.3 MultiJet heeft 95 pk en 200 Nm en een handgeschakelde vijfbak, waarmee hij het zuinigheidswonder van de familie moet worden. Voor wat meer power kies je de 1.6 MultiJet II. Die biedt keuze uit een handbak of een automaat met dubbele koppeling, beide zestraps. Hij heeft 120 pk en 320 Nm en stoot 98 g/km uit, waarmee je, mits voor de jaarwiselling op kenteken, nog bijtellingskorting kan meepikken.