Fiat Panda SUV wordt realiteit

Fiat Panda
Dit is de SUV-versie van de nieuwe Fiat Panda. Afgelopen jaar dook de auto als kleimodel regelmatig op op diverse tentoonstellingen onder de naam Simba.

Dit is de SUV-versie van de nieuwe Fiat Panda. Afgelopen jaar dook de auto als kleimodel regelmatig op op diverse tentoonstellingen onder de naam Simba.

De terrein-Panda is met een lengte van 3,59m, een breedte van 1,60m en een hoogte van 1,63m in alle richtingen iets gegroeid t.o.v. de gewone Panda. Dit wordt veroorzaakt door de diverse design-details die de auto een stoerdere uitstraling geven. Opvallende accenten zijn de aluminium beschermplaten voor het chassis en de motor, de ronde koplampen en de grotere banden in de maat 185/65 R15. Om niet direct vast te lopen in het terrein, werd de bodemspeling vergroot tot ongeveer 17 cm.

Voor de aandrijving is de splinternieuwe 1.3 16V JTD Multijet verantwoordelijk. De 70 pk sterke dieselmotor brengt de auto naar een topsnelheid van 150 km/u, de sprint van 0 naar 100 km/h vindt plaats in 15,5 seconden.
De Panda SUV heeft permanente vierwielaandrijving. Fiat claimt dat de auto een helling met stijgingspercentage tot 51% kan bedwingen. Standaard zal de compacte SUV verder uitgerust worden met ABS en stabiliteitsregeling (ESP).

De auto zal in de tweede helft van 2004 op de markt komen, en dan de kleinste en mogelijk ook voordeligste SUV op markt worden. De stoere Panda is de eerste bijzondere variant van de nieuwe Panda-familie. We kunnen in de komende jaren in ieder geval nog een 3-deurs versie en een sportieve Abarth-variant verwachten.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.