Fiat Panda Hydrogen

Fiat Panda Hydrogen
Bij de merken die serieus bezig zijn met brandstofceltechnologie behoort ook Fiat. Na de Seicento Hydrogen komt er nu ook zo'n versie van de Panda, die in een zeer kleine oplage beschikbaar komt voor tests.
Bij de merken die serieus bezig zijn met brandstofceltechnologie behoort ook Fiat. Na de Seicento Hydrogen komt er nu ook zo'n versie van de Panda. Hij zal in een zeer kleine oplage beschikbaar komen voor tests.

Fiat werkt al jaren aan brandstofceltechnologie en kwam in 2001 uit met de Panda Elettra H2 Fuel Cell, net als de Seicento Hydrogen een prototype van het Fiat Research Center. Intussen is er nu ook zo'n een uitvoering van de Panda klaar. Daarbij word de benodigde energie voor de aandrijving aan boord 'gewonnen' uit water en zuurstof via een chemisch proces.
Het gebruikte brandstofcelsysteem zit bij de Panda onder de motorkap, terwijl de elektromotor en transmissie achterin zijn geplaatst. De waterstof bevindt zich onder een druk van 350 bar in twee composiettanks met een totale inhoud van 68 liter: één tank voorin, onder de centrale tunnel en de andere onder de achterbank
De Panda Hydrogen heeft een topsnelheid van 130 km/h en accelereert van 0-50 km/h in zeven seconden. Hoe lang de kleine Fiat over de sprint van 0-100 km/h doet, wordt niet vermeld...
De actieradius van deze versie is 220 km, terwijl 'tanken' ongeveerd 10 minuten in beslag neemt. Fiat gaat de auto in kleine series inzetten om de mogelijkheden van deze techniek te onderzoeken in het dagelijks verkeer.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.