Fiat: ‘500E moet koploper segment worden’

Exclusief interview

Fiat 500 La Prima
Luca Napolitano Fiat 500ELuca Napolitano Fiat 500EFiat 500EFiat 500EFiat 500EFiat 500EFiat 500 La PrimaFiat 500 La PrimaFiat 500 La Prima
AutoWeek 24 2020
AutoWeek 24 2020

Je leest het in AutoWeek 24 2020

Vlak voor de coronacrisis toverde Fiat de splinternieuwe elektrische 500E uit de hoge hoed. Een auto waar Fiat hele grote ambities voor heeft, zo blijkt uit een exclusief interview van AutoWeek met Fiats Europese directeur Luca Napolitano.

Fiat wil volgens Napolitano een voortrekkersrol spelen bij de geëlektrificeerde voertuigen. “Dat is een erg ambitieus doel, maar wel een doel dat een icoon als de 500 op het klassieke lijf is geschreven”, vertelt hij. Er komt dan ook een flinke last op de schoudertjes van de compacte Italiaan te rusten: “De New 500E moet gewoon de koploper worden in zijn segment, net zoals de versies met klassieke motoren dat altijd al zijn geweest.”

We vragen ons af of de prijs daarvoor niet iets aan de te hoge kant is. “Er zijn wat misverstanden rondom de prijs. De full-option La Prima-versie van de Convertible gaat € 38.900 kosten, niet de gesloten basisversie van de New 500E. Wat de prijs daarvan wordt, hebben we nog niet gecommuniceerd.”
Na het interview heeft de dichte 500 als La Prima overigens ook een prijskaartje opgehangen gekregen. In Nederland kost deze minimaal € 35.900, maar van de basisversie is nog geen spoor te bekennen in de prijslijst. Napolitano geeft wel een indicatie van wat die basis 500E moet gaan kosten: “Je kunt ervan uitgaan dat ons aanbod competitief zal zijn, zowel met de Mini Electric als met het duo Opel Corsa-e en Peugeot e-208.” De prijzen voor die EV’s beginnen in sommige gevallen een paar duizend euro lager.

Fiat 500 La Prima

De Europese directeur belicht verder in het interview dat de huidige reguliere 500 en Panda voorlopig nog in productie blijven. “Het zijn onze meest succesvolle modellen, met een gezamenlijke output van bijna 400.000 eenheden per jaar, dus het zou gewoon onmogelijk zijn om die te schrappen.”

De nieuwe elektrische 500 heeft een 119 pk sterke elektromotor aan boord met in de bodem een 42 kWh accupakket. Hiermee heeft de Fiat een WLTP-bereik van 320 kilometer. De kleine Italiaan schiet in negen tellen naar een snelheid van 100 km/h en zijn topsnelheid ligt op 150 km/h.

Het hele interview met Luca Napolitano stond in AutoWeek 24 en is hier na te lezen. Het hele nummer bestel je via deze link.

PRIVATE LEASE Fiat 500

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (39)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.