Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Officieel: nieuwe Fiat 500E

Nu wél helemaal nieuw!

94
Fiat 500E
Fiat 500EFiat 500EFiat 500EFiat 500EFiat 500EFiat 500EFiat 500EFiat 500EFiat 500EFiat 500EFiat 500EFiat 500EFiat 500EFiat 500EFiat 500EFiat 500EFiat 500E
Lars Krijgsman
  • Lars Krijgsman
  • Nieuws
4 maart 2020 om 17:01
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Fiat houdt de wereldberoemde modelnaam '500' in leven door zijn kleinste model te vernieuwen. Voor het eerst in 13 jaar wordt de 500 aan een volledig nieuwe generatie geholpen. De nieuwe 500 debuteert als 500E, een volledig elektrische versie.

De in 2007 herboren Fiat 500 werd in 2015 op achtjarige leeftijd herzien, maar verder dan een facelift kwamen Italianen toen niet. In het jaar waarin de retro-500 zijn dertiende kaarsje uitblaast, komt Fiat Chrysler Automobiles eindelijk met een volledig nieuwe generatie op de proppen. Hij debuteert als 500E, en dat is interessant. Fiat leverde van de huidige  generatie 500 in de Verenigde Staten al een 500e, een elektrische versie die via de officiële kanalen in Nederland nooit is verkocht. De kersverse 500E komt in ieder geval wél naar Nederland. Hij komt naast de nieuwe mild-hybrid versies van de vorige generatie 500 in de showrooms te staan. Naast elkaar dus even. Of van de nieuwe 500 straks ook benzineversies leverbaar worden, kan Fiat ons op moment van schrijven nog niet vertellen.

De reeds genoemde eerste 500e had een 113 pk en 199 Nm sterke elektromotor die gevoed werd door een 24 kWh accupakket, goed voor een volgens de Amerikaanse EPA-methode vastgestelde actieradius van 140 kilometer. De elektrische versie van de nieuwe generatie 500 troeft z'n voorganger op elk vlak af. De 500E heeft een 119 pk elektromotor waarmee het Italiaantje in 9 seconden naar 100 km/h schiet. Z'n topsnelheid ligt op 150 km/h. Interessanter is natuurlijk het accupakket. In de bodem van de 500E is een 42 kWh accupakket verwerkt waarmee de Fiat een WLTP-bereik van 320 kilometer heeft. Ter vergelijking: de Honda e en de Mini Cooper S E (Electric) hebben een WLTP-actieradius van respectievelijk 220 en 235 kilometer. Goed nieuws: de 500E kan snelladen. In zo'n 35 minuten is het accupakket tot zo'n 80 procent vol te laden. Natuurlijk valt de 500E ook thuis in het stopcontract of aan een wallbox te prikken (7,4 kW). In dat laatste geval heb je zo'n zes uur laadtijd nodig.

De 500E is in drie rijmodi in te stellen: Normal, Range en Sherpa. In de Sherpa wordt de topsnelheid afgeregeld op 80 km/h. Zaken als gasrespons worden minder direct en zowel de stoelverwarming als de klimaatregeling wordt uitgeschakeld om de laatste kilometers uit het accupakket te persen, al kun je deze systemen handmatig weer inschakelen. In Range-modus is het mogelijk om de 500E met alléén de bediening van het gaspedaal aan te sturen. Dat betekent dat de auto dus zeer sterk afremt als je het gaspedaal laat vieren. Helemaal tot stilstand komen doet de 500E echter niet, daarvoor moet je zelf het rempedaal intrappen.

Design

Vanbuiten is de nieuwe 500 vooral herkenbaar als 500. Hoewel de raampartij overeen lijkt te komen met die van zijn voorganger, die dus nog even blijft bestaan, is de Fiat compleet nieuw. De motorkap doorklieft de koplampen en dat geeft de 500 een iets agressievere snuit. Opvallend is dat Fiat ervoor heeft gekozen de op de facelift van de vorige 500 geïntroduceerde achterlichtunits - met in het midden een gekleurd stuk kunststof - niet laat terugkeren. Prominent op het front prijkt voortaan geen Fiat-logo meer. In plaats daarvan plakken de Italianen er de modelaanduiding: '500'. De kenmerkende zilverkleurige kunststof overkapping van de kentekenplaat, zoals de vorige 500 dat had, overleeft de generatiewissel overigens niet. Opvallend zijn de iets uit het koetswerk stekende richtingaanwijzers tussen de motorkap en het voorscherm en de enigszins verzonken handgrepen van de portieren.

Net als het koetswerk is ook het interieur van de 500 ingrijpend aangepakt. Hoewel Fiat vasthoudt aan het historisch verantwoorde ronde instrumentarium achter het stuurwiel en de 'ovale' inleg op het dashboard, is werkelijk elk onderdeel nieuw. Centraal op het dashboard schroeft Fiat een 10,25-inch display dat bij het infotainmentsysteem hoort, een systeem dat op het nieuwe Uconnect 5-besturingsprogramma draait en dat (draadloos!) overweg kan met Apple CarPlay en Android Auto. De bedieningstoetsen van de transmissie bevinden op de middenconsole. Het instrumentenpaneel zelf is volledig digitaal. De mogelijkheid je telefoon met een inductielader van energie te voorzien, is er ook.

Platform

De jongste 500 staat op een nieuw platform, een basis die ook grotere afmetingen mogelijk maakt. Met z'n lengte van 3,6 meter is -ie zo'n 6 centimeter langer dan voorheen en ook de breedte is met 6 centimeter toegenomen tot 1,69 meter. De afstand tussen de voor- en achteras neemt met 2 centimeter toe tot 2,32 meter.

Autonoom

Fiat stopt de 500 direct vol met een pakket hoogwaardige hardware. Zo kan het model worden uitgerust met adaptieve cruisecontrol die samenwerkt met onder meer de verkeersbordherkenning en Lane Centering, die de auto netjes in het midden van de rijbaan houdt. Dat betekent dat de 500 semi-autonoom (niveau 2) zijn weg door het verkeer van vinden. Ook van de partij: een 360-graden camera.

Driemaal speciaal

Fiat zet de introductie van de 500E kracht bij door direct drie speciaal aangeklede versies te presenteren, die zijn vernoemd naar de aandeelhouders Giorgio Armani, Bvgari en Kartell. We verwelkomen de 500 Giorgio Armani, de B.500 Mai Troppo by Bvlgari en de 500 Kartell. Deze nieuwkomers worden geveild en de opbrengst gaat naar een van de goede doelen waarvoor Hollywood-acteur Leonardo di Caprio actief is.

Minder exclusief, maar eveneens enigszins gelimiteerd: de La Prima introductie-uitvoering. Deze variant, waarvan Fiat in totaal 500 stuks gaat bouwen, worden standaard uitgerust met het autonome pakket, een elektronische handrem, automatische koplampen met automatisch grootlicht, een digitale binnenspiegel, adaptieve cruisecontrol en het Uconnect-infotainmentsysteem. De La Prima is in alle gevallen een dakloze 500 zoals, op deze foto's is te zien. Beeldmateriaal van de gesloten 500E houdt Fiat nog even onder de pet.

  • Houd me op de hoogte over de Fiat 500
  • Lees meer over elektrische auto's en elektrisch rijden
Fiat Fiat 500 Elektrische Auto

PRIVATE LEASE Fiat 500

INFO
Fiat
Fiat
Fiat 500 1.0 Hybrid Cult (3D/6H)
€ 248
 
DirectLease
DirectLease
Fiat 500 1.0 Hybrid Club (3D/6H)
€ 269
 
Fiat 500 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Fiat 500 1.2 Lounge | Lederen Bekleding | Navigatie | Cruise Control | Parkeersensoren Achter | Panorama dak | Lichtmetalen Velgen |

    Fiat 500 1.2 Lounge | Lederen Bekleding | Navigatie | Cruise Control | Parkeersensoren Achter | Panorama dak | Lichtmetalen Velgen |

    • 2020
    • 26.546 km

    € 13.890

    Fiat 500 S 0.9 TwinAir 500S|SPORT UITVOERING|APK|INCL. OH|

    Fiat 500 S 0.9 TwinAir 500S|SPORT UITVOERING|APK|INCL. OH|

    • 2013
    • 217.507 km

    € 5.490

    Fiat 500 Icon 42 kWh *navi *p-camera *subsidie € 2.000

    Fiat 500 Icon 42 kWh *navi *p-camera *subsidie € 2.000

    • 2021
    • 6.688 km

    € 28.790

Meer Fiat 500 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Fiat 500 (facelift p.43)

    2165
    • 1 juli 2021
  • Fiat 500e (v.a. € 24.900)

    138
    • 9 april 2021

Lezersreacties (94) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Fiat 500 specificaties
  • Fiat 500 occasions
  • Fiat 500 video's
Advies en informatie
  • Fiat 500 tests
  • Fiat 500 gebruikersreviews
  • Fiat 500 index
PREMIUM
Fiat 500 - Koopwijzer

Fiat 500 - Koopwijzer

Youngtimers zijn er te kust en te keur. Eén van de youngtimers in spé is de Fiat 500, dé troetelauto...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Fiat 500e 42kWh Icon (2021)

    Fiat 500e 42kWh Icon (2021)

    9
    • 6 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Fiat 500 1.2 S&S Pop (2010)

    Fiat 500 1.2 S&S Pop (2010)

    3
    • 25 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Fiat 500 TwinAir 85 Lounge (2011)

    Fiat 500 TwinAir 85 Lounge (2011)

    4
    • 23 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Fiat 500 (1939)

    Fiat 500 (1939)

    18
    • 20 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Fiat 500C TwinAir 80 Cult (2014)

    Fiat 500C TwinAir 80 Cult (2014)

    3
    • 12 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Fiat 500 TwinAir 60 PopStar (2017)

    Fiat 500 TwinAir 60 PopStar (2017)

    • 28 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Fiat 500C 1.0 Hybrid Launch Edition (2020)

    Fiat 500C 1.0 Hybrid Launch Edition (2020)

    1
    • 12 februari 2021
meer reviews
Fiat 500e vs. Honda e - Dubbeltest

Fiat 500e vs. Honda e - Dubbeltest

De nieuwe Fiat 500 is er enkel als EV, en een grote stap voorwaarts ten opzichte van de oude...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Elektrische Fiat 500 met kleinste accu nu ook als 3+1

    Elektrische Fiat 500 met kleinste accu...

    46
    • 21 april 2022
  • Nieuws
    Fiat 500e krijgt nieuwe topuitvoering

    Fiat 500e krijgt nieuwe topuitvoering

    24
    • 13 april 2022
  • Nieuws
    Abarth 500e in aantocht!

    Abarth 500e in aantocht!

    46
    • 16 maart 2022
  • Nieuws
    Fiat 500 - Facelift Friday

    Fiat 500 - Facelift Friday

    38
    • 11 februari 2022
  • Achtergrond
    De hybride 'Fiat 500' die een Daewoo werd

    De hybride 'Fiat 500' die een Daewoo werd

    17
    • 9 januari 2022
  • Nieuws
    Tweede Fiat 500 voor de helft van de prijs

    Tweede Fiat 500 voor de helft van de prijs

    35
    • 22 november 2021
  • Nieuws
    Op zoek naar een zuinige kleine auto voor 5.000 euro

    Op zoek naar een zuinige kleine auto voor...

    30
    • 31 oktober 2021
Merk
Merk
  • Fiat Ducato - Camper Op de Brug

    Fiat Ducato - Camper Op de Brug

    15
    • 15 mei 2022
  • Nieuws
    Fiat Tipo - Back to Basics

    Fiat Tipo - Back to Basics

    72
    • 7 mei 2022
  • Nieuws
    Fiat 500L krijgt in 2024 elektrische opvolger

    Fiat 500L krijgt in 2024 elektrische opvolger

    32
    • 29 april 2022
  • Nieuws
    Elektrische Fiat 500 met kleinste accu nu ook als 3+1

    Elektrische Fiat 500 met kleinste accu...

    46
    • 21 april 2022
  • Nieuws
    Fiat 125 (1969) - In het Wild

    Fiat 125 (1969) - In het Wild

    40
    • 18 april 2022
  • Nieuws
    Fiat 500e krijgt nieuwe topuitvoering

    Fiat 500e krijgt nieuwe topuitvoering

    24
    • 13 april 2022
  • Nieuws
    ‘Fiat-versie Citroën Ami heet Topolino’

    ‘Fiat-versie Citroën Ami heet Topolino’

    48
    • 8 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden