AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Ferrari hoopt dat EV voor Chinese comeback gaat zorgen

Minder belastingen

Ferrari EV mule spyshots

Ferrari hoopt dat de eerste elektrische auto van het merk het tij kan keren voor de Chinese markt.

Ferrari heeft het momenteel moeilijk in China. Alleen al in het afgelopen kwartaal was de verkoopdaling daar 25 procent en omdat de Chinezen ook in de hogere segmenten steeds vaker de voorkeur lijken te geven aan producten uit eigen land – en simpelweg minder waarde hechten aan traditionele merkwaarden zoals die van Ferrari – lijkt het einde nog niet in zicht.

Of wel, want er gaat iets rigoureus veranderen bij Ferrari. Dat komt binnenkort met z’n eerste EV en die zou het tij weleens kunnen keren in China. Dat is althans wat het merk volgens Bloomberg zelf denkt en hoopt. Die hoop is niet (alleen) gebaseerd op de gedachte dat de Chinese koper liever een elektromotor dan een V12 heeft, maar vooral op keiharde berekeningen. Een EV die naar China wordt verscheept, krijgt daar flink minder belastingen over zich heen. Bij zo’n elektrische auto voegen importheffingen, luxebelastingen en andere heffingen volgens Bloomberg ‘maar’ 30 procent aan de prijs toe, bij een traditioneel aangedreven auto zou dat zomaar viermaal zoveel zijn.

Als de elektrische Ferrari inderdaad een hardloper wordt in China, betekent dat overigens niet dat Ferrari ze achter elkaar naar China gaat verschepen. Het merk heeft exclusiviteit hoog in het vaandel staan en limiteert niet alleen het aantal exemplaren dat het van ieder model maakt, maar naar verluidt ook het aantal auto’s dat naar China gaat. Dat laatste blijkt gezien de moeilijkheden aldaar een slimme stap: Ferrari heeft weliswaar last van de verkoopdaling, maar is veel minder afhankelijk van de Chinese markt dan veel andere fabrikanten.

Lezersreacties (23)

Reageren
Sub-reacties inklappen
TR6
TR6
  • 2
Kan mij niet voorstellen dat mr Lu, kapitaalkrachtig en in de markt voor een prestitieus merk zoals een Ferrari, een electrisch Chinees alternatief overweegt. Status is zeker in China ook een dingetje. Kan mij wel voorstellen dat de teruggang te wijten is aan teruglopend consumenten vertrouwen. Zo geweldig gaat het niet in China.
RS3 etron
RS3 etron
  • 6
Toch moet je je dat wel kunnen voorstellen. Net zoals een Japans luxemerk als Lexus in de VS inmiddels niet meer onder doet voor Audi, BMW of Mercedes, zo doen de luxe Chinese merken in China ook al niet meer onder voor auto's uit Europa. Het is een achterhaalde gedachte dat onze europese dure merken niet hoeven te innoveren en gewoon hun chique merknaam kunnen uitmelken. In de nieuwe wereld halen ze daar hun neus voor op.
robnas
robnas
  • 0
... zo doen de luxe Chinese merken in China ook al niet meer onder voor auto's uit Europa.

Dat ligt er aan op welk vlak. Welk automerk uit China (ontworpen én gefabriceerd) heeft een sportief DNA? En dan noem ik als Europese tegenhanger BMW of Porsche?
En met sportief DNA bedoel ik niet de 0-100 tijd, maar ook daadwerkelijk snelheid op een circuit en vooral zaken als stuurgevoel en dergelijke.
10001
10001
  • 2
Klopt dat de Chinees vaak veel waarde hecht aan status, een flink lagere prijs voor een Ferrari kan dus wellicht helpen er toch eentje aan te schaffen. Heb buiten dat geen idee of dat de trend naar eerder een auto van eigen bodem kiezen niet gewoon doorzet.
Tsaar
Tsaar
  • 2
Kan mij niet voorstellen dat mr Lu, kapitaalkrachtig en in de markt voor een prestitieus merk zoals een Ferrari, een electrisch Chinees alternatief overweegt. Status is zeker in China ook een dingetje. Kan mij wel voorstellen dat de teruggang te wijten is aan teruglopend consumenten vertrouwen. Zo geweldig gaat het niet in China.

In China draait de economie beter dan in Europa en staat de industrie er heel veel beter voor. Waarom veel mensen aangeven dat het niet zo geweldig gaat in China?
Rutger 7376014
Rutger 7376014
  • 0
Ten eerste omdat het soms wat moeilijk te bepalen is en ten tweede dat er een centrale overheid zit die graag uitstraalt en moet uitstralen dat het goed gaat. Als 1 miljard mensen ontevreden zijn is dat heel veel.
De huizenmarkt wordt op dit moment kunstmatig staande gehouden door overheidsingrijpen in bouwbedrijf Evergrande dat sinds 2021 vecht tegen een faillissement en een schuld heeft van 300 miljard.
Tsaar
Tsaar
  • 1
92% van Evergrand is geherfinancierd. Dat is vrij normaal, dat doen ze in NL namelijk ook. Als u dan schulden als vergelijking wilt! Dan gaat het wel heel erg slecht in de EU t.o.v. China. De schuld is in de EU veel groter dan in China.
In uw redenering, nee niet de mijne, gaat dan erg goed met Rusland. Die heeft erg weinig schuld.
robnas
robnas
  • 1
Volgens mij heeft Rusland schuld aan de verwoesting van een deel van de Oekraïne ...
Tsaar
Tsaar
  • 0
Als dt terug moet worden betaald zal Duitsland eerst Rusland terug moeten betalen voor WOII.
JohandeBoer
JohandeBoer
  • 3
Mr. Li weet ook dat grote baas Xi erg blij wordt van Chinezen die Chinese producten kopen, het tonen dat je in een dure Chinees rijdt is ook tonen van vaderlandsliefde en dat wordt daar meer en meer als iets positiefs gezien.
Bovendien, laat Ferrari eerst maar eens bewijzen dat ze qua kwaliteit dat Chinese niveau kunnen halen....
carlos7
carlos7
  • 0
Wat een apekool, je weet totaal niet waarover je praat. Geen enkele Chinese auto kan op dit moment het niveau en de kwaliteit van Ferrari halen en ze zijn bovendien helemaal niet charismatisch, dit i.t.t. het legendarische Ferrari . Chinese auto's zijn totaal niet relevant in die prijsklasse. Laat staan dat een serieuze Ferrari-koper, een Chinees daarvoor in de plaats zou willen.
eTech
eTech
  • 1
Het is ontzettend interessant om te zien hoe Chinezen (en jongeren) de brandstofmotor totaal niet missen en niks hebben met oude waarden zoals schakelen, geluid en benzine / olie geuren.
.
Het is nu aan Ferrari om zichzelf om te vormen en opnieuw uit te vinden om zodoende een toekomst te creëren voor zichzelf. In een wereld waar een Tesla de stoplicht sprint wint en een Lotus EV ook bloedsnel en sportief is moet je iets anders bieden.
.
Ik wil echt niet trollen, ik vind het oprecht fascinerend en hoop dat de Ferarri EV een mega succes wordt!
Gewijzigd door auteur
Forza
Forza
  • 2
Ferrari gaat voor massa.

Nee die hebben ze een tijd geleden al eruit geknikkerd.
Pink Panther
Pink Panther
  • 1
De oude wereld heeft al 2-3 decennia liggen slapen en China was de wakkere partij. Allerlei joint ventures werden er opgezet en men kon (veelal) ongebreideld in de keuken van vele fabrikanten kijken en daarmee leren. Met hun vrijwel ongelimiteerde budget verwierf de overheid overal belangen in de infrastructuur en grondstoffen.
.
Ondertussen staan we 1-0 achter en kunnen wij veel leren van China. Denkt Trump zich met handelsbelemmeringen te kunnen weren, waarmee hij de hele wereld op zijn kop zet.
.
Ik ben geen kenner, maar als de Chinese jeugd net zo veel (lees weinig) op heeft met de auto als statussymbool als de Gen Z hier, dan betekent dat veel voor de toekomst van de „oude" luxe merken.
ManuelC
ManuelC
  • 1
Denk het niet.
Er zijn veel goedkopere en minstens net zo snelle alternatieven in China waar hier nog niemand van gehoord heeft.
Tuurlijk, die 5 Chinezen die echt een Ferrari willen gaan misschien achter deze aan, maar die hebben dan liever een V8 of V12.
Over 3-5 jaar zal hier wel een bericht online komen dat Ferrari zich weer terugtrekt uit de Chinese EV markt, maar daar komen ze dan ook wel weer (te laat) achter.
Piet Snot001
Piet Snot001
  • 0
Geen idee waarom dat voor Ferrari een probleem zou zijn.
Ze bouwen en verkopen amper 10.000 auto's per jaar en het is zo'n 2 jaar wachten op de levering wegens méér vraag dan aanbod.
Er zijn altijd genoeg rijke lieden die er eentje willen kopen.
Leo 4136845
Leo 4136845
  • 0
Het feit dat Chinezen voorkeur geven aan hun eigen producten stemt tot nadenken, dat kan betekenen dat die producten geen belachelijk figuur slaan en enkel imago niet het belangrijkste is.
Hoelang is men hier nog bereid meer te betalen voor imago?
In topkringen als Ferrari misschien wel; maar er verschuift iets.
Lang dacht men hier alleen een goede wagen te kunnen maken (ook niet altijd), ondertussen kunnen ze dat elders ook, niets blijft zoals het is en elke generatie geeft verandering.
Design Driven
Design Driven
  • 0
Het gaat niet goed in China en er best wat politiek druk om je kop net te veel uit het maaiveld te steken.
Een Ferrari zorgt voor aandacht, wenselijk en onwenselijk een product uit eigen land, ook al is het een dure versie wordt toch beter ontvangen, en dat is is een haperende economie als voorstaand lid van de maatschappij en onderdaan van de CCCP niet altijd een slecht idee.
Kminne
Kminne
  • 0
Kon nog wel eens een stevige miskleun worden. Ik begrijp uberhaupt niet waarom Ferrari EV's gaat maken.