Ferrari hoopt dat EV voor Chinese comeback gaat zorgen

Minder belastingen

Ferrari EV mule spyshots

Ferrari hoopt dat de eerste elektrische auto van het merk het tij kan keren voor de Chinese markt.

Ferrari heeft het momenteel moeilijk in China. Alleen al in het afgelopen kwartaal was de verkoopdaling daar 25 procent en omdat de Chinezen ook in de hogere segmenten steeds vaker de voorkeur lijken te geven aan producten uit eigen land – en simpelweg minder waarde hechten aan traditionele merkwaarden zoals die van Ferrari – lijkt het einde nog niet in zicht.

Of wel, want er gaat iets rigoureus veranderen bij Ferrari. Dat komt binnenkort met z’n eerste EV en die zou het tij weleens kunnen keren in China. Dat is althans wat het merk volgens Bloomberg zelf denkt en hoopt. Die hoop is niet (alleen) gebaseerd op de gedachte dat de Chinese koper liever een elektromotor dan een V12 heeft, maar vooral op keiharde berekeningen. Een EV die naar China wordt verscheept, krijgt daar flink minder belastingen over zich heen. Bij zo’n elektrische auto voegen importheffingen, luxebelastingen en andere heffingen volgens Bloomberg ‘maar’ 30 procent aan de prijs toe, bij een traditioneel aangedreven auto zou dat zomaar viermaal zoveel zijn.

Als de elektrische Ferrari inderdaad een hardloper wordt in China, betekent dat overigens niet dat Ferrari ze achter elkaar naar China gaat verschepen. Het merk heeft exclusiviteit hoog in het vaandel staan en limiteert niet alleen het aantal exemplaren dat het van ieder model maakt, maar naar verluidt ook het aantal auto’s dat naar China gaat. Dat laatste blijkt gezien de moeilijkheden aldaar een slimme stap: Ferrari heeft weliswaar last van de verkoopdaling, maar is veel minder afhankelijk van de Chinese markt dan veel andere fabrikanten.

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.