Fehac: 'klassiekers niet weren uit A'dam'

Klassieker | Foto: ANP/EPA
De Fehac, de organisatie die de belangen van klassiekerbezitters behartigt, praat met de gemeente Amsterdam om een uitzondering te maken voor oldtimers bij milieuzones die binnenkort worden ingevoerd.
De Fehac (Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsenclubs) is daags na de bekendmaking van de plannen van de gemeente Amsterdam om de fijnstof in de lucht te verminderen, gaan praten met verantwoordelijk wethouder Herrema. Bij de plannen worden auto's zonder katalysator en roetfilter verboden binnen de ring A10.
De Fehac wil dat een uitzondering wordt gemaakt voor klassieke auto's. De organisatie stelt dat er te weinig wordt gereden met deze auto's om een verschil te maken in de uitstoot van fijnstof. 'Het gemiddelde kilometrage van een auto die ouder is dan 25 jaar, ligt op 1.900 kilometer per jaar," aldus de club. Verder benadrukken ze dat een klassieke auto een belangrijke vrijetijdsbesteding is van de eigenaar en een verbod daarop een inbreuk op de privésfeer van zijn baasje. In Nederland worden auto's van 25 jaar en ouder beschouwd als klassiekers. Dit jaar bereiken auto's met bouwjaar 1983 dus die status.
De Fehac haalt verder een rapport aan van het Duitse Bundesumweltamt waaruit blijkt dat de helft van de fijnstof in de lucht van het wegverkeer wordt veroorzaakt door remstof en banden. "Auto's met lpg of katalysator, ook wanneer ze nog geen 25 jaar oud zijn en van voor 1992 dateren, mogen daarom niet zomaar worden uitgesloten. Historische vrachtwagens maken nog minder kilometers dan personenauto's en bestelwagens. Daarom mogen die, net als campers van 25 jaar en ouder, niet worden geweerd," verklaart de Fehac. De Federatie vraagt zich af of de nieuwe regels van de gemeente Amsterdam niet indruisen tegen het Europees en nationaal recht.
In de Duitse umweltzones wordt ook een uitzondering gemaakt voor klassieke auto's. In Italiaanse steden waar milieuzones gelden mogen klassiekers daarentegen niét naar binnen; al wordt soms een uitzondering gemaakt voor de Fiat 500 omdat die daar als rijdend erfgoed wordt beschouwd.

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.