AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Facelift Saab 9-3: zoek de verschillen
28
De Saab 9-3 ontvangt de tweede facelift in zijn carrière. Het is goed zoeken naar uiterlijke wijzigingen. De veranderingen op het technische vlak zijn interessanter.
Saab neemt de modeljaar 2011 9-3 mee naar de Autosalon van Parijs. Op het eerste gezicht zijn de voor- en achterbumper licht gewijzigd en ook de modelaanduiding is nieuw en in lijn met die van de 9-5. Ook is het gewicht van het vernieuwde model verlaagd en zijn er zaken als een schakelindicator toegevoegd. Verder meldt Saab dat er voortaan weer driespaaks lichtmetalen wielen beschikbaar zijn, wat ooit een handelsmerk was van het merk. Ze komen in de maat 16 en 18 inch.
Het grootste technische nieuws is dat de twinturbo TTiD diesel er voortaan in drie vermogensvarianten is. Die stoot bovendien voortaan maar 119 gram CO2 per kilometer uit. In veel Europese markten is dat goed voor belastingvoordeel. Helaas ligt voor zakelijke rijders in Nederland de 'twintig procents-grens' bij 116 gram per kilometer voor diesels. Bij de uitstoot van de sterke diesel hoort een verbruik van 4,5 liter op 100 km. Overigens geldt de uitstoot van minder dan 120 gr/km alleen voor de sedan. Bij de estate is het namelijk al 122 gr/km.
Meer dubbele turbo's
Verder wordt op het dieselvlak de 120 pk 1.9 TiD vervangen door een 1.9 TTiD met 130 pk en de 150 pk-variant van de versie met enkele turbo maakt plaats voor een 1.9 TTiD met 160 pk. De sterkste levert 180 pk en 400 Nm. Om emissies terug te brengen is de eindoverbrenging van de sedan en stationwagen aangepast. Dat is volgens Saab niet merkbaar in acceleratie en topsnelheid. Bij de cabrio zijn desondanks de oude versnellingsbakverhoudingen toegepast.
Wie een 9-3 wil met XWD vierwielaandrijving heeft voortaan ook de keuze uit een 163 pk sterke 2,0-liter benzinemotor die bovendien is geschikt voor het gebruik van E85. Verder zijn de TX-varianten, die zijn geïnspireerd op de Turbo X en op basis van de Vector en Aero, voortaan altijd leverbaar. Ze hebben onder meer een titanium-afwerking in de grille, een extra onderstuk in de voorbumper en 17 of 18 inch wielen. Het TX-pakket op de simpeler Linear-uitvoering krijgt 16 inch wielen.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Nieuws
Deze Saab 9-3 is pas net begonnen - Liefhebber Gezocht
Reportage
Kijk eens wat we hier hebben: de Saab 9-3 Cabrio die we in 2015 weggaven als vakantiekar!
Saab 9-3X 1.9 TTiD – 2011 – 504.946 km – Klokje rond
Praktijkervaring
Praktijkervaring Saab 9-3 NG: voor eigenzinnige rijders
Achtergrond