Facelift Friday: Porsche 911 (996)
'Spiegelei' of Turbo-kijkers?
'Spiegeleieren'. Zo werden de koplampen van de Porsche 911 van de 996-generatie al snel genoemd. Wie zich de oorspronkelijke kijkers van dit model voor de geest haalt, snapt direct waar de bijnaam vandaan komt. Zeker de modelvariant met de oranjekleurige richtingaanwijzers vertoonde onmiskenbaar overeenkomsten met een zojuist in de pan geklutst ei. Het bestellen van witte knippers loste een deel van het probleem op, maar het rare 'aanhangsel' kon ook in die variant niet rekenen op veel bijval.
In 1999 voegde Porsche een Turbo-versie (foto 7 en 8) aan de line-up toe. Die variant viel niet alleen op door zijn spoilerwerk en het feit dat de zescilinder boxermotor maar liefst 420 pk wist te mobiliseren, maar ook door zijn koplampen. Die kregen ten opzichte van de reguliere Carrera-versies namelijk een 'druppeltje' aan de onderzijde mee, waarmee de ronde vorm van voorgaand generaties weer iets duidelijker in beeld kwam. Bij de introductie van de faceliftversie van de 996 werd het onderscheid opgeheven, vanaf 2002 kregen alle 911's de Turbo-kijkers mee. Tegelijkertijd werd het bumperwerk wat aangepast en maakte de 3,4-literboxer plaats voor een 3,6-litervariant. De Turbo-achterlichten, eveneens afwijkend van vorm, bleven overigens wel voorbehouden aan de snelle versies. Behalve de geblazen variant kreeg ook de iets minder krachtige 4S ze mee.
Zoals het vaker gaat met omstreden automodellen, zijn de negatieve gevoelens over deze 911 in de loop der jaren iets afgezwakt. Hoewel dit nog steeds de minst gewilde generatie is, zijn er ook voor en 996 genoeg liefhebbers te vinden. Tot welke verschijningsvorm voel jij je het meest aangetrokken?
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen