Facelift Friday: Mercedes-Benz E-klasse (W212)

Tweemaal hoekig of eenmaal rond?

Mercedes-Benz E-klasse Facelift Friday
Facelift Friday Mercedes E-klasseFacelift Friday Mercedes E-klasseFacelift Friday Mercedes E-klasseFacelift Friday Mercedes E-klasseFacelift Friday Mercedes E-klasseFacelift Friday Mercedes E-klasseFacelift Friday Mercedes E-klasseFacelift Friday Mercedes E-klasseFacelift Friday Mercedes E-klasseFacelift Friday Mercedes E-klasseFacelift Friday Mercedes E-klasse
Mercedes had met de E-klasse in 2009 een naam hoog te houden. De vierde generatie E-klasse kreeg aanvankelijk dubbele hoekige lichtunits mee, een overduidelijke verwijzing naar zijn twee voorgangers. In 2012 ging het roer echter compleet om.

De tweede en derde generaties E-klasse kregen van Mercedes een front met aan weerszijden twee ronde lichtunits mee. Toen de W212 in 2009 voor het eerst werd voorgesteld, was dat een behoorlijke schok. De sedan liet het ronde, bijna klassieke design van zijn voorgangers vallen en kreeg van Mercedes een strakke koets met opvallende achterspatborden mee. Een wereld van verschil, tot je bij de voorzijde aankomt. Opnieuw plaatste Mercedes twee units aan weerszijden van de grille, al waren het uiteraard scherper getekende exemplaren dan voorheen.

2012 was het jaar waarin het lijnenspel enigszins op de schop ging. Mercedes riep destijds dat de E-klasse de meest ingrijpende facelift had ondergaan die het merk ooit had toegepast. Met name aan het front vonden ingrijpende wijzigingen plaats. De E-klasse werd met zijn nieuwe snoet klaargestoomd voor de designtaal die we nu nagenoeg op elke Mercedes tegenkomen. Ronde, enkele lichtunits en ronder bumperwerk aan de voorzijde en aan de achterzijde eveneens andere units, voorzien van ledtechniek.

De 'vouw' boven de achterste wielkast werd strakgetrokken en wie gewend was aan het uitzicht op een ster op de motorkap, moest daarvoor de Elegance bestellen. De Avantgarde kreeg de ster in de grille. Ook in het interieur vonden wijzigingen plaats, al waren die stukken minder opvallend. Nieuwe ventilatieroosters, een analoog klokje op de middenconsole, een nieuw stuurwiel en her en der een andere knop: daar hield het wel bij op. De E 63 AMG was voortaan ook als nóg snellere S-versie te bestellen. De Coupé en Cabrio hebben we in deze editie buiten beschouwing gelaten, omdat dat duo onderhuids meer gerelateerd is aan de C-klasse.

Nu is het aan jou. Welke E-klasse is de fraaiste? Het origineel met de hoekige lichtunits of de veel rondere W212 die in 2012 werd gelanceerd?

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (66)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.