AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Facelift Ford S-Max en Galaxy nu officieel
31
Ford heeft nu zelf de informatie vrijgegeven over de vernieuwde S-Max en Galaxy, die op 13 januari op de Salon van Brussel debuteren.
Het grootste nieuws zit onder de kap, waar de 2.0 SCTi Ecoboost-motor zijn opwachting maakt. Die direct ingespoten turbo benzine levert 203 pk en 300 Nm. Daarmee snelt een S-Max in 8,5 seconden van 0 naar 100, een Galaxy kan het nog altijd in 8,8 seconden. Wat de komst van de 2.0 SCTi voor de 2.5 Turbo vijfcilinder en de 2.3 automaat voor gevolgen heeft, maakt Ford op de Salon van Brussel bekend. De 203 pk sterke nieuwe motor zit er mooi tussenin en wordt ook nog eens standaard geleverd met de Powershift-transmissie met dubbele koppeling. Ten opzichte van de 2.3 automaat belooft Ford een verbruik dat 19 procent lager ligt.
Dieselen kan met de vernieuwde 2.0 TDCi die er is in vermogens van 115, 140 en 163 pk, op de twee krachtigste diesels kun je de Powershift als optie nemen.
Dagrijverlichting
De uiterlijke wijzigingen bestaan uit nieuwe motorkappen, gewijzigde grilles en bij de Titanium-versies zorgt led-dagrijverlichting voor een chiquer aanzien. Standaard krijgen de S-Max en de Galaxy led-lampen achter.
Het Blind Spot Information System, waarbij met radar weggebruikers in de dode hoek worden gespot, wordt leverbaar op beide MPV's. Deze techniek komt van Volvo. Verder kun je de auto's voortaan elektronisch begrenzen, Ford bedacht hiervoor de naam Adjustable Speed Limiter Device.
De auto's komen nog altijd uit het Belgische Genk, medio maart of april verwacht de Nederlandse importeur de auto's in de showrooms. Begin januari weten we of er bestaande benzineversies het veld ruimen.