F 500 Mind, rijdend Mercedes lab
Mercedes-Benz laat op de autotentoonstelling in Tokyo de F 500 Mind zien, een mobiel laboratorium waarin technische ontwikkelingen voor toekomstig gebruik worden getest.
Nieuwe technologie in een jasje van een moderne vierdeurs hatchback, dat is kort gezegd waar het bij de Mercedes F 500 Mind om draait. De auto is uitgerust met meer dan een dozijn nieuwe ideeën op het gebied van veiligheid, comfort en aandrijving. De innovaties gaan van night vision met infrarode laser koplampen tot portieren die zowel aan de voorkant als aan de achterkant scharnieren en een programmeerbare display in de cockpit. Op die laatste kan je bij voorbeeld de snelheid aflezen, of hem gebruiken voor navigatie of als televisiescherm. Mercedes heeft de ruim vijf meter lange F 500 Mind voorzien van een pilaar in het interieur die de structurele stijfheid van de auto moet vergroten. De ingenieurs van DaimlerChrylser zullen de auto gebruiken om de nieuwe systemen in de praktijk te testen en ze klaar te stomen voor toepassing in massaproductie.
De F 500 Mind heeft met een wielbasis van 2,97 trouwens een riante beenruimte voor de achterpassagiers, die mogelijk is door de toepassing van een elektronisch gas- en rempedaal, die veel minder ruimte in beslag nemen dan de mechanische systemen. In de toekomst zou het comfort verhoogd kunnen worden met een controlesysteem dat spraakgestuurd is en een ultrasound informatiesysteem, dat het geluid speciaal op de bestuurder richt, zodat de passagiers voor- en achterin niet gestoord worden.
Het night visionsysteem, dat door Cadillac al geruime tijd wordt geleverd, is door Mercedes verder ontwikkeld en maakt in de F 500 Mind gebruik van twee infrarode koplampen die de weg zo'n 150 meter vóór de auto onzichtbaar 'verlichten' en een camera op de voorruit. Zo kan de bestuurder eerder op gevaarlijke situaties inspelen.
De aandrijving in het rijdende lab is ene dieselhybride met een totaal vermogen van 234 kW/310 pk. Het gemiddelde brandstofverbruik van deze krachtbron is 20 % minder dan van een vergelijkbare CDI-motor. Waarschijnlijk zal het niet al te lang meer duren voordat Mercedes sommige van deze innovaties in productiewagens zal toepassen.