Extra pit: Renault Clio RS 220 EDC Trophy
Net als grote broer Mégane RS krijgt ook de Clio RS gezelschap van een extra krachtige Trophy-versie. Voluit heet de heetgebakerde Fransman Clio RS 220 EDC Trophy, wat natuurlijk weggeeft dat de Trophy-versie 220 pk uit z'n geblazen 1,6-liter viercilinder perst.
Met 220 pk en 260 Nm is de Trophy 20 pk en 20 Nm sterker dan de reguliere RS. Middels 'torque boost' in de vierde en vijfde versnelling is het koppel tijdelijk te verhogen tot 280 Nm.
Wie gehoopt had op een handbak, moeten we helaas teleurstellen. Ook de Trophy krijgt de EDC-transmissie mee, al wisselt de bak volgens Renault nu 30 procent sneller van verzet.
In Sport- en Race-modus wordt het start-/stop-systeem uitgeschakeld. Meer wijzigingen vinden we bij het onderstel. De Clio RS ligt aan de voorzijde 20 mm dichter bij het asfalt. Aan de achterzijde komt de boel 10 mm dichter bij de vloer. De stuurinrichting is aangepakt waardoor de Trophy scherper moet sturen en om het 18-inch lichtmetaal wordt Michelin Pilot Super Sport rubber gelegd. Een Nederlandse introductiedatum volgt - samen met een prijskaartje - later dit jaar. In juni gaat hij in de verkoop. Wie er eentje wil, moet Renault goed in de gaten houden. De Trophy is een zogeheten gelimiteerde editie.
PRIVATE LEASE Renault Clio
