Experts: veel problemen met moderne downsize-motoren

De keerzijde van efficiëntie

Skoda Octavia Combi 1.0 TSI

De kleine en efficiënte motoren die tegenwoordig nagenoeg verplicht zijn, brengen niet alleen maar voordelen met zich mee. Zo zou er bij de turboblokjes veel meer kans zijn op serieuze technische problemen.

Bij de kleinere blokjes die sinds enige jaren vrijwel standaard worden gebruikt om de ruimer in hun jasje zittende vier- en zespitters van weleer te vervangen, draait alles om maximale efficiëntie.  Een keurig theoretisch verbruik is daarvan het logische gevolg, maar als we de specialisten mogen geloven, zijn de risico’s op het gebied van betrouwbaarheid niet gering.

Geen tijd

Dat is althans de conclusie een drietal revisiespecialisten in gesprek met AMT, een digitaal vakblad voor de autobranche. Samengevat worden de problemen veroorzaakt door onderdelen die te licht zijn uitgevoerd, een hoge belasting van die onderdelen door een zo efficiënt mogelijke loop en het feit dat autofabrikanten onder druk van milieuwetgeving niet meer de tijd hebben om nieuwe technieken voldoende uit te testen. Nieuwe oplossingen worden daardoor te vroeg op de markt gebracht en er is nauwelijks tijd om gemaakte ontwerpfouten te herstellen.

Overbelaste assen

De technische problemen hebben betrekking op vrijwel alle elementen van de zogenaamde downsizemotoren. Het feit dat alles lichter en efficiënter moet, betekent dat er meer druk komt te staan op draaiende delen. Overbelaste balansassen en te dunne krukassen krijgen zodoende gezelschap van krukaslagers die door (te) lage toerentallen, inherent aan het karakter van de zuinige turboblokjes, de moed opgeven. Met name bij driecilinders is dat een probleem, omdat de belasting op de zuigers en de krukaslagers daar veel groter is. Ook distributiekettingen worden vaak te licht uitgevoerd, een probleem dat met name rijders van Volkswagen-, PSA- en BMW-producten zullen herkennen.

Te korte ritten

Turbo’s zijn evenmin gevrijwaard van problemen, stellen de experts. De populaire compressors zijn volgens hen op zichzelf zeer robuuste onderdelen, maar kunnen door slechte smering alsnog vastlopen. Die slechte smering wordt dan veroorzaakt door (te) korte stadsritten, de bijbehorende lage olietemperaturen en onderhoudsintervallen die door fabrikanten zoveel mogelijk worden opgerekt. Die korte ritten kunnen daarnaast zorgen voor interne vervuiling, wat weer verstopte EGR-kleppen en allerhande andere ellende met zich mee kan brengen. Start-stopsystemen vormen een matig huwelijk met turbo’s, maar leveren ook lagerslijtage op, omdat er bij het herstarten even geen smering is.

Tips

Tips hebben de ondervraagde revisie-specialisten ook. Zo zou het met name bij Volkswagen-motoren raadzaam zijn om de bougies eerder te vervangen dan de fabrikant adviseert, omdat daarmee de bobines worden gespaard. Ook het in de gaten houden van het oliepeil en het tijdig vervangen van het brandstoffilter kan helpen, net als zoals gezegd het voorkomen van korte ritten en wellicht het minder of slimmer inzetten van het start-stopsysteem.

Lezersreacties (138)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.