Even wennen: van Porsche naar Chery
Het lijkt erop dat je als Chinees automerk niet meetelt zonder Europese tekenaar in de gelederen. Ontwerper Hakan Saracoglu is voorlopig de laatste in een steeds langer wordende lijst. Hij maakte de overstap van Porsche naar Chery.
De 47-jarige Hakan Saracoglu stapte eind vorig jaar over van Porsche naar Chery om in Shanghai leiding te geven aan een ploeg van 30 ontwerpers. Hun taak is om concept-cars te tekenen van toekomstige Chery-modellen. "Chery is niet alleen maar de QQ (een klein stadsautootje, red.), dat gaan we veranderen. Het bedrijf is zichzelf aan het herdefiniëren, Chery gaat voor design, waar voor je geld en het winnen van consumentenvertrouwen", aldus de in Duitsland geboren Turk Saracoglu.
Hakan Saracoglu begon zijn carrière bij Ford Europa, de afgelopen 15 jaar werkte hij bij Porsche aan onder andere de Cayman, Boxster en 918 Spyder. Nu hij is overgestapt naar Chery past hij netjes in het rijtje van Europese designers die de overstap maakten naar een Chinees merk. Het eerdergenoemde Qoros heeft de Duitser Gert Volker Hildebrand (ex-Mini) in dienst, de Beijing Automotive Group maakt sinds vorig jaar gebruik van de diensten van de Italiaan Leonardo Fioravanti (onder andere Ferrari Daytona en 308 GTB), de Engelsman Peter Horbury verhuisde van Volvo naar moederbedrijf Geely en Great Wall Motor stelde in 2011 voormalig Mercedes-tekenaar Andreas Deufel aan als hoofdontwerper.
Behalve 'de uitdaging' ligt er in China voor Europese ontwerpers een goedgevuld loonzakje klaar. Volgens de berichten betalen de Chinzen het drievoudige van wat gangbaar is in Europa en de VS. Saracoglu: "Ik zeg niet wat ik ga verdienen maar laten we zeggen dat ik niet ontevreden ben." Duidelijk. Als merk word je in China blijkbaar serieuzer genomen met een designer van naam aan het ontwerproer. "Wanneer je iemand in huis hebt met een goede reputatie geeft dat je meer 'credibility'", aldus Bill Russo van auto consultancybedrijf Synergistic uit Shanghai.