EV-rijders positiever over autovakantie dan vorig jaar

Palen die niet werken nog wel grote frustratie

Honda Kona Electric EV Elektrisch stekkeren vakant

Reizigers die met een elektrische auto op vakantie gaan, zijn wat positiever gestemd over de laadmogelijkheden in het buitenland dan vorig jaar. EV-rijders ergeren zich vooral aan laadpalen die niet werken.

Steeds meer Nederlanders gaan met een elektrische auto op vakantie. Dat bevalt die EV-rijders bovendien steeds beter. Dat blijkt uit onderzoek van Elektrische Autovakanties onder 965 Nederlandse en Belgische EV-rijders, waarvan zo'n twee derde al eens op vakantie is geweest met de EV. Het steeds breder beschikbaar zijn van snelladers in het buitenland, voor een belangrijk deel geholpen door Tesla's laadnetwerk, speelt daarin een grote rol. Gemiddeld geven de EV-rijders de laadmogelijkheden in Europa een 8,3.

Dicht bij huis waren de laadmogelijkheden in België, Duitsland, Frankrijk en Engeland nog wel voor wat verbetering vatbaar, maar dit jaar scoren die landen duidelijk beter dan vorig jaar onder de EV-rijders. Die zijn allemaal goed voor ruim een 8. Opvallend genoeg is Noorwegen dit jaar wat minder gewaardeerd (van een 9,1 naar een 8,7), maar ook over Schotland is men iets minder te spreken dan vorig jaar. Dat scoort nu een 7 qua laadmogelijkheden, vorig jaar was dat nog een 8. Slowakije en Roemenië scoren met respectievelijk een 6 en een 4 de laagste cijfers. IJsland en (zeer opvallend) Oekraïne staan bovenaan met ieder een 10, maar mogelijk speelt vooral bij Oekraïne wel mee dat er amper EV-rijders geweest zijn.

Hoewel het leeuwendeel dus erg positief is over een autovakantie met een elektrische auto, zijn er zeker nog ergernissen. Met stip op 1 staat het aantreffen van niet-werkende laadpalen. Maar liefst 28,3 procent noemt dat als grootste ergernis, vorig jaar was dat nog 26,7 procent. Op de tweede plek staat wat je misschien bovenaan had verwacht: een tekort aan beschikbare laadpalen (16,8 procent, vorig jaar 20,8 procent). Op de derde plek staan laadpaalklevers (11,9 procent), op de vier plek hoge laadkosten (11,8 procent) en de top vijf van ergernissen wordt afgerond door EV-rijders die aan een snellader wachten tot de accu 100 procent vol is (10,4 procent).

Andere interessante weetjes zijn er ook. Zo gebruiken de meeste EV-rijders net als vorig jaar 'A Better Routeplanner' om de laadstops te plannen, maar dat aandeel is wel flink geslonken. Vorig jaar gebruikte ongeveer de helft dat, nu nog 29 procent. Op twee staat Google Maps, dat een krappe 20 procent van de ondervraagden gebruikt. Op drie staat de Tesla-app. Verder nemen EV-rijders gemiddeld 3,6 verschillende laadpassen mee op reis, waarbij de Shell Recharge-pas het best vertegenwoordigd is. De meeste mensen combineren laden met een sanitaire stop, koffie drinken of lunchen.

Lezersreacties (187)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.