'EV opladen blijkt heel regelmatig duurder dan verwacht'

Transparantie laadprijzen nog slecht

Laadpaal defect lange laadkabel

Het is nog altijd in veel gevallen niet helder wat het kost om een elektrische auto op te laden aan een laadpaal. De Vereniging Elektrische Rijders is teleurgesteld in de stand van zaken.

Uit de nieuwste Benchmark Prijstransparantie van het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL) blijkt dat er nog altijd veel discrepantie is tussen laadkosten en weergegeven laadprijzen. Maar liefst de helft van de facturen komt niet overeen met wat er vooraf aan prijzen te vinden was en in 20 procent van de gevallen was er überhaupt vooraf geen prijs vindbaar. In de praktijk levert dat vaak laadkosten op die (ver) boven verwachting liggen.

Volgens de VER is de situatie verslechterd en zijn er 'tal van voorbeelden' waarbij een laadsessie tot wel tientallen centen per kWh duurder bleek dan vooraf verwacht mocht worden. Ook zijn de facturen achteraf soms niet helder, omdat de prijsopbouw van het tarief niet inzichtelijk is. Zo kan het bijvoorbeeld gebeuren dat de vooraf gecommuniceerde prijs niet alle prijscomponenten bevat en die vervolgens op de eindfactuur wel zijn meegenomen.

Wie overweegt een EV te gaan rijden, wordt door dit soort ontwikkelingen natuurlijk niet bepaald aangespoord om de overstap te maken. Mede daarom luidt de VER nu de noodklok: "Dit remt de transitie naar duurzame mobiliteit af, terwijl snelheid juist nu cruciaal is”, zegt VER-directeur Marina van Helvoort. "De maat is voor ons nu vol. De sector moet in beweging komen en het Rijk moet ingrijpen. De VER roept op tot verplichte, actieve prijscommunicatie bij elke laadsessie - vooraf én tijdens het laden. Daarmee is het overgrote deel van de problemen eenvoudig op te lossen."

Lezersreacties (126)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.