Europese verkopen in mei duidelijk hoger
In mei 2011 werden er in de 27 EU-landen 1.208.583 auto's verkocht. In mei 2010 waren dat er nog 1.128.607. De opleving in Duitsland - de belangrijkste automarkt van Europa - speelt hier een belangrijke rol bij. In mei verkochten de fabrikanten daar 304.543 auto's, een stijging van 22,1 procent ten opzichte van vorig jaar. Ook markt nummer twee, Frankrijk, liet een stijging zien. De nieuwverkopen namen met 6,1 procent toe naar 197.701 stuks. Ook in Italië stegen de verkopen, en wel van 164.704 naar 170.603 stuks. Dat is een plus van 3,6 procent.
Waar winnaars zijn, zijn er uiteraard ook verliezers. In Engeland, automarkt nummer vier, daalden de verkopen bijvoorbeeld licht. Er werden nu 150.431 auto's aan de man/vrouw gebracht. In mei 2010 waren dat er nog 153.095. De grote klappen vielen echter op het Iberisch Schiereiland: in Spanje betekende een totaal van 78.870 auto's een min van 23,3 procent en ook in Portugal daalden de verkopen met bijna een kwart.
Alfa Romeo procentueel grote winnaar
Bij de merken is Alfa Romeo procentueel gezien de grote winnaar, ongetwijfeld door de introductie van de Giulietta. Het Italiaanse merk pluste met maar liefst 60,7 procent naar een totaal van 12.470 stuks in de EU in mei. Daarmee heeft Alfa Romeo Lancia ingehaald binnen de Fiat Group. Ook Mini (+50,4 procent), Mitsubishi (+45,4 procent) en Volvo (+32,7 procent) plusten flink.
Maar er zijn ook merken die minder positief op mei 2011 terugkijken. We vinden deze vooral in Japanse hoek, wellicht ook door de tsunamiproblemen in het thuisland. Honda zag de verkopen met 33,3 procent dalen, Mazda met 29,2 procent en Toyota kon 12,2 procent minder nieuwe auto's verkopen. Ook Dacia kwakkelde met 10,1 procent lagere verkopen.