Europese flitsmarathon: voet van het gaspedaal!
24 uur lang durend flitsfestijn in Europa
Europese politiekorpsen gaan woensdag opnieuw 24 uur lang intensief controleren op snelheidsovertredingen in heel Europa. Jaarlijks worden tijdens deze dagen tot honderdduizend bekeuringen uitgeschreven, maar het effect is volgens onderzoekers beperkt.
De drijvende kracht achter deze Speedweek is Roadpol, een samenwerkingsverband van diverse Europese politiekorpsen. Maar liefst 29 landen zijn lid van dit netwerk, waaronder Nederland, Duitsland en België. Doorgaans doet meer dan de helft van de aangesloten landen mee aan de flitsmarathon. Het doel is volgens de politie het voorkomen van verkeersslachtoffers.
‘Kwart minder slachtoffers tijdens flitsweek’
Snelheidsovertredingen zijn volgens een woordvoerder de belangrijkste oorzaak van de ongeveer 25.000 dodelijke verkeersongevallen in Europa elk jaar. Agenten zetten in op extra verkeerscontroles en gaan in gesprek met verkeersdeelnemers om hun rijgedrag te beïnvloeden, met als doel het aantal slachtoffers te verminderen. Eerdere edities van de actieweek lieten in Europa vaak zien dat het mogelijk is om het aantal verkeersslachtoffers met een kwart te verminderen.
Voor dit jaar
De 24 uur durende Europese snelheidscameramarathon vormt het hart van een zogeheten Speedweek die duurt van 7 tot en met 13 april, waarin ook al vaker dan normaal wordt gecontroleerd. Het is intussen al de 22ste editie van de flitsmarathon. De volgende flitsmarathon vindt plaats van 4 tot en met 10 augustus. Het is nog niet duidelijk op welke dag de ‘flitsfocus’ dan komt te liggen.
Wel is zeker dat tijdens de Speedweek intensief wordt gecontroleerd van de vroege ochtend tot laat in de avond. Jaarlijks doen zo’n 15.000 agenten uit heel Europa mee. Ze controleren gemiddeld meer dan 3 miljoen voertuigen op snelheid en delen doorgaans rond de 150.000 bekeuringen uit.
Tijdens de flitsmarathon in augustus vorig jaar zijn alleen al in Nederland ongeveer 23.000 processen-verbaal opgemaakt voor te hard rijden. Van 156 snelheidsovertreders werd het rijbewijs ingenomen omdat ze meer dan 50 kilometer per uur te hard reden. Volgens Roadpol is te hard rijden een van de belangrijkste oorzaken van dodelijke verkeersongelukken.
‘Kortdurend effect’
Het is nog onduidelijk welke Nederlandse korpsen dit jaar precies deelnemen, maar de Duitse politie heeft aangegeven dat in elk geval de volgende deelstaten meedoen: Baden-Württemberg, Bayern, Brandenburg, Bremen, Hamburg, Hessen, Mecklenburg-Vorpommern, Nordrhein-Westfalen, Rheinland-Pfalz, Sachsen-Anhalt, Schleswig-Holstein en Thüringen.
Grootschalige snelheidscontroles hebben een zeer kortdurend effect, bleek eerder uit Duits onderzoek. Kort na deze flitsmarathons gaat het gas er weer op en stijgt het aantal verkeersslachtoffers weer, staat in een studie van de Universiteit van Passau. Jens Schade, verkeerspsycholoog aan de TU in Dresden, zei tegen opinieblad Stern eveneens dat snelheidscontroles het gedrag van bestuurders op de lange termijn niet veranderen.