Europese autoverkopen januari flink lager

Porsche 911
Wie dacht dat de autoverkopen in januari 2012 al laag waren, zal niet blij worden van januari 2013: de Europese autoverkopen waren nog eens een stuk lager dan in dezelfde maand vorig jaar.

De Europese autoverkopen daalden namelijk van 969.219 naar 885.159 stuks, een min van 8,9 procent. De Nederlandse verkoopdaling van 31,2 procent was hier een belangrijke factor in. Maar ook de situatie in landen als Griekenland (-34,5 procent), Frankrijk (-15,1 procent) en het zo belangrijke Duitsland (-8,6 procent) drukte zwaar op de Europese verkopen.

Er zijn eigenlijk maar drie lichtpuntjes te ontdekken in de statistieken. Het grootste daarvan is het Verenigd Koninkijk: daar stegen de verkopen met 11,5 procent. Andere landen met een duidelijke plus waren België (+13,3 procent) en Polen (+8,8 procent).

+1.787,4 procent

In een markt die als geheel kromp, is het logisch dat we ook bij de merken afzonderlijk veel dalers aantreffen. Chevrolet (-38,7 procent), Ford (-25,8 procent), Lancia/Chrysler (-31,7 procent), Alfa Romeo (-36.8 procent) en Mitsubishi (-34,9 procent) zijn het meest in mineur. Maar ook grote jongens als Volkswagen (-12,2 procent), PSA (-16,1 procent), Renault (-10,5 procent), Volvo (-16,8 procent) en Toyota (-13,8 procent) zullen ontevreden op januari 2013 terugkijken.

Was er dan helemaal niets te vieren? Nee, zo was het ook weer niet. Opel noteerde bijvoorbeeld een plus van 4,3 procent en ook Seat zag de verkopen stijgen met 4,9 procent, erg knap voor niet-pemiummerken in deze economisch slechte tijden. BMW zag een stijging van 9,4 procent, Dacia met 8,6 procent. Kia zag de verkopen groeien met 7,7 procent en Mercedes-Benz met 4,7 procent.

Voor de groei met de dubbele cijfers moeten we echter naar andere merken. Jaguar zag de verkopen stijgen met 26,2 procent, Land Rover deed voor eigenaar Tata nog eens een duit in het zakje met een stijging van 19,4 procent. Mazda verkocht 13,7 procent meer auto's en ook Honda zag de verkopen weer eens stijgen met 11,8 procent.

De grootste stijging zien we echter bij de 'Overige merken' van de Volkswagen Group: +1.787,4 procent! Dat is echter te verklaren door het feit dat Porsche pas sinds augustus 2012 officieel wordt meegeteld in deze categorie. En het merk uit Zuffenhausen neemt uiteraard het leeuwendeel van de verkopen voor z'n rekening in een divisie die verder bestaat uit Bentley, Lamborghini en Bugatti.

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.