'Europese auto-industrie niet zelfvoorzienend genoeg'
Chiptekort legt tekortkomingen bloot
De Europese auto-industrie is te afhankelijk van leveringen vanuit andere regio's in de wereld. Dat vindt de topman van Bosch. Onder meer het chiptekort legt dit probleem duidelijk bloot, volgens hem.
Europa is sterk afhankelijk van de productie en winning van grondstoffen elders in de wereld. Dat geldt zeker ook voor de Europese auto-industrie. Dat is een probleem, vindt afzwaaiend Bosch-topman Franz Fehrenbach. In gesprek met de Frankfurter Allgemeine Zeitung stipt hij aan dat het chiptekort en ook de levering van grondstoffen voor accu's dit duidelijk maken. "We zijn te afhankelijk geworden van andere regio's. Dat moet natuurlijk veranderen."
Fehrenbach begrijpt wel hoe het zover heeft kunnen komen. Volgens hem heeft het simpelweg te maken met kosten. Europese productie is relatief duur en als het gaat om natuurlijke grondstoffen kunnen we in sommige gevallen niet anders dan tot import overgaan. Maar wat er hier wél geproduceerd kan worden, zou grootschaliger moeten gebeuren. "Er is verandering nodig. De auto-industrie begint zich langzaam maar zeker af te vragen hoe het verder moet met de toelevering van grondstoffen, in het bijzonder voor accu's."
Sommige grondstoffen zullen hoe dan ook van buiten Europa moeten blijven komen, maar de productie van de accu's en microchips is wel iets waar binnen Europa breder op ingezet kan worden. Enkele autofabrikanten zetten al stappen op dat gebied. Zo werkt Stellantis aan Europese accufabrieken en ook onder meer Volvo, Renault, Nissan en de Volkswagen Group zetten hierop in. Bosch zelf opende eerder dit jaar een Europese chipfabriek en onlangs bleek uit onderzoek van het Amerikaanse onderzoeksbureau Gartner dat autofabrikanten meer gaan inzetten op eigen chipontwikkeling.