Europees Parlement tegen verhoging dieselaccijns
In het plan van de Europese Commissie zou het accijnsvoordeel van diesel ten opzichte van benzine goeddeels verdwijnen, waardoor diesel fors duurder zou zijn geworden. Volgens Transport en Logistiek Nederland zou de accijns op diesel de komende tien jaar zelfs verdubbelen en daarmee de transportsector zwaar treffen. Het Europese Parlement ziet echter niets in de plannen van de Commissie en dus mogen de individuele lidstaten zelf bepalen of diesel bevoordeeld wordt.
Wel stemde het Parlement in met het voorstel om in de toekomst de belastingen op brandstoffen en andere energieproducten op twee criteria te baseren: CO2-uitstoot bij verbranding en het energieniveau van de brandstof. Daarmee zou het gebruik van milieuvriendelijke brandstoffen bevorderd kunnen worden.
Overigens wordt pas in mei een definitief besluit genomen over de onderwerpen, als de Economisch-Financiële Raad vergadert. Daarbij wordt de uitspraak van het Parlement echter als zwaarwegend advies meegenomen. De kans dat het voorstel het alsnog gaat halen is dus klein.