AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Euro 95 'vervangen' door E10

Twee procent minder CO2

tanken benzine shell E5 Euro95

Vandaag is de dag dat de EU tankstations verplicht om E10 te ‘schenken’. De brandstof, die voor tien procent bestaat uit bio-ethanol, vervangt Euro 95.

Alleen tankstations met twee of meer tankinstallaties zijn verplicht om Euro 95 te 'vervangen' door E10, de pomphouder op de hoek hoeft dus niet te wijzigen. Het octaangehalte van Euro 95 blijft intact, dus in feite verandert puur de samenstelling van de brandstof  doordat er een hoger percentage ethanol aan wordt toegevoegd. De Euro 95-vervanger bestaat dus voor een tiende uit bio-ethanol, dat voornamelijk gemaakt wordt van mais en suikerriet. Hierdoor neemt de hoeveelheid olie per liter brandstof af, waardoor de totale olieconsumptie door personenauto’s afneemt. Daarnaast stoot een auto op E10 gemiddeld twee procent minder CO2 uit dan een auto die Euro 95 verbrandt.

E10 levert echter ook enkele nadelen op. Sommige auto’s, waaronder voornamelijk oudere modellen van voor de eeuwwisseling en oldtimers, gedijen beter bij Euro 95 in de tank en leidingen. Daarnaast is benzine met bio-ethanol minder lang houdbaar, zo meldt de NOS. Mocht je een auto langere tijd stallen, dan doe je er goed aan om daarvoor Euro 98 te tanken in plaats van E10. Volgens branchevereniging BOVAG gaat het in Nederland in totaal om 700.000 auto’s die niet geschikt zijn voor E10.

Kijk hier om te controleren welke auto wel of niet geschikt is voor E10.

Lezersreacties (54)

Reageren