AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Euro 6-versies goedkoper, keuze blijft
25
Omdat vanaf 1 januari 2011 Euro-6-diesels een behoorlijke subsidie krijgen, worden deze schone zelfontbranders vanaf het nieuwe jaar een stuk goedkoper. In sommige gevallen kosten ze zelfs minder dan de gewone versie.
BMW, dat Blueperformance-versies van de 3-, de 5- en de 7-serie aanbiedt, ziet door de nieuwe belastingmaatregel bijvoorbeeld de 320d BluePerformance 2.205 euro (meer dan de subsidie) goedkoper worden. De BluePerformance-modellen voldoen dankzij de nabehandeling van de uitlaatgassen aan de Euro 6-emissienorm die in 2014 van kracht wordt. In Nederland worden dergelijke inspanningen van de fabrikant met ingang van 2011 fiscaal gestimuleerd. De BMW 320d BluePerformance is er daardoor vanaf 42.565 euro, eerst kostte hij 44.770 euro, de gewone 320d met dezelfde 184 pk-diesel (Euro 5) maar zonder SCR-katalysator begint bij 42.680 euro. Toch blijft BMW beide naast elkaar aanbieden: "Als de belastingregels in de toekomst weer veranderen kan het weer anders worden, we laten de keuze aan de klant", aldus een woordvoerder van BMW Nederland.
Overigens zal de meeste interesse blijven uitgaan naar de zuiniger 320d EfficientDynamics Edition met 163 pk en CO2-uitstoot onder de 116 gram per kilometer. Die levert immers 20 procent bijtelling op en dat geldt niet voor de Euro 6-diesel, hoe schoon die ook mag zijn.
De 530d BluePerformance daalt eveneens in prijs en deze Euro-6-versie blijft leverbaar naast de gewone 530d, de 730d werd al standaard als Euro-6-diesel geleverd en die daalt in prijs naar 97.020 euro.
Een ander voorbeeld van een Euro-6-diesel die vanaf 1 januari net zo goedkoop is als een 'gewone' is de Passat BlueTDI. Die kost nu hetzelfde als een gewone Passat 2.0 TDI 140 pk.
BPM-korting
De stimulering houdt feitelijk in dat een korting op de BPM geldt van 1.500 euro. Deze korting wordt in de tijd verminderd naarmate het tijdstip nadert waarop de Euro-6-norm verplicht wordt. Met ingang van 1 januari 2012 geldt nog een korting van 1.000 euro en vanaf 1 januari 2013 een korting van 500 euro. Daarnaast volgt dit jaar een onderzoek naar de BPM waarin ook wordt gekeken naar hoe schoon Euro-6-diesels daadwerkelijk zijn in vergelijking met benzinemodellen. Naar aanleiding van de uitkomst zal het kabinet overwegen om het milieubestandsdeel van de dieselboete definitief te schrappen voor Euro6-auto's, zo kondigde minister De Jager eerder aan.
Lees ook
Nieuws
Met €8.000 op zoek naar een coupé van Audi, Volvo of Peugeot
Classic Review: Audi RS2 - stamvader van alle Audi RS-en blijft voor altijd speciaal
Nieuws
Met deze Volga M24 rijd je in Nederland iets heel bijzonders - Liefhebber gezocht
Nieuws
Nationale auto van Indonesië: volkswagen vol Volkswagen
Nieuws