EU wil einde aan belastingvoordelen brandstofauto van de zaak
Zo gaat de vraag naar EV’s wel omhoog
De EU is naar verluidt voornemens om op korte termijn een einde te maken aan alle belastingvoordelen voor zakelijke brandstofauto’s. Dat zou de vraag naar elektrische auto’s in de EU een flinke duw in de rug geven.
Het voorstel is opgedoken door persbureau Reuters en stelt dat ongeveer 60 procent van alle nieuw geregistreerde auto’s in de EU naar een zakelijk wagenpark gaan. Deze auto’s eindigen vaak als auto van de zaak bij werknemers van grote bedrijven, een praktijk die ons in Nederland uiteraard ook niet vreemd is. In Nederland is het aandeel van de zakelijke afnemers volgens ING zelfs 65 procent en bovendien groeiende.
Hier krijgen werknemers wel een flinke bijtelling voor hun kiezen die de fiscale voordelen van een auto voor de werkgever deels compenseren vanuit het oogpunt van de belastingdienst, maar in veel andere Europese landen stelt (het equivalent van) bijtelling niets tot weinig voor. Dat is vermoedelijk wat de EU ‘verstorende subsidie’ voor zakelijke brandstofauto’s noemt, want alle aan zo’n auto gerelateerde kosten zijn immers aftrekbaar. Die voordelen zouden volgens het door Reuters gevonden document zo snel mogelijk moeten stoppen en vervolgens alleen nog voor EV’s moeten gelden. Dat zou de verkoop van elektrische auto’s in de EU een enorme boost geven, en daar is het uiteraard allemaal om te doen.
Meer EV’s betekent niet alleen een grotere kans om de strikte Europese doelen op het gebied van elektrificatie te halen, maar is door het bestaan van die doelen en de bijbehorende regels ook goed nieuws voor autofabrikanten. Die klagen immers al jaren steen en been dat het onmogelijk is om de CO2-doelen te halen omdat de vraag naar EV’s achterblijft, en daar hopen Europese regelgevers kennelijk wat aan te doen. Aan de andere kant van dit spectrum, die van de regels zelf, wordt overigens ook een handreiking naar autobouwers gedaan: in plaats van één jaar hebben zij nu drie jaar de tijd om de gemiddelde CO2-uitstoot naar 93,6 gram per kilometer te krijgen.